آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

صلح با طالبان؛ جنگ خاتمه خواهد یافت؟

گرچند که در طول این سه سال احتمالاً برخی از این گروه‌ها از هم پاشیده و یا نابود شده باشد، با این حال انتظار می‌رود که حکومت افغانستان و کشورهای متحد در کنار صلح با طالبان، برای نابودی دیگر گروه‌ها به‌ویژه گروه تروریستی داعش تلاش نماید.

پس از نُه دور مذاکرات بین امریکا و طالبان، دونالد ترامپ در یک اقدام غیرمترقبه این گفت‌وگوها را لغو کرد و پس از آن هم یکی از سفیران پیشین امریکا در افغانستان به صراحت اعلام کرد که مذاکرات ما با طالبان بدون حضور حکومت افغانستان یک اشتباه بزرگ بود.
با این حال، اما دیری نخواهد گذشت که ترامپ در توییتی آغاز مجدد مذاکرات را اعلام کند و گفت‌وگوها بین دو طرف از سرگرفته شود و سپس در اقداماتی که توضیح آن در این نبشته نمی‌گنجد، توافق‌نامه صلح به‌امضا برسد. اما یکی از سوال‌های اساسی که در اذهان همه مردم افغانستان خطور می‌کند این‌ست که آیا با صلح طالبان، جنگ در افغانستان ختم خواهد شد؟
این مسئله برای آینده افغانستان حیاتی و مهم است، ولی باید گفت که صلح با طالبان نمی‌تواند به جنگ در افغانستان نقطه پایان بگذارد. احمد سعیدی کارشناس سیاسی کشور در این مورد می‌گوید: تا زمانی که قدرت‌های بزرگ دخیل در جنگ افغانستان و تضادهای موجود بین عربستان و قطر، پاکستان و هند و دیگر کشورها وجود داشته باشد، جنگ ختم نخواهد شد و راه‌حل این خواهد بود که کشورهای متذکره به یک تفاهم برسند که جنگ در افغانستان ختم شود که تحقق این موضوع راه درازی را در پیش دارد.
تداوم جنگ در افغانستان عوامل متعددی دارد که از آن جمله دخالت قدرت‌های بزرگ و حمایت از تروریستان برای دنبال کردن منافع شان را می‌توان یادآور شد. در حال حاضر افغانستان به میدان رقابت کشورهای بزرگ مبدل شده و فقط افغان‌ها هستند که قربانی می‌شوند. از سویی هم، همانگونه که ذکر کردیم با صلح طالبان، جنگ در کشور ختم نمی‌شود، حکومت و کشورهای دخیل در قضیه هیچ‌گاه به این موضوع نپرداختند که در کنار طالبان، بیش از ۲۰ گروه تروریستی دیگر نیز در این کشور فعالیت دارد و بر علیه نظام و مردم افغانستان فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهند.
در اواخر سال ۱۳۹۵ پولیس ملی افغانستان فهرستی از گروه‌های تروریستی فعال در این کشور را به پولیس انترپول تسلیم داد. که گروه‌های طالبان به رهبری ملا هبت‌الله، طالبان به رهبری ملا رسول، داعش، القاعده، تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ازبیکستان، حرکت الجهاد اسلامی، لشکر طیبه، لشکر اسلامی، جنبش ترکستان شرقی، جیش محمد، شبکه حقانی، سپاه صحابه پاکستان، اتحاد جهاد اسلامی، لشکر جنگوی، حرکت المجاهدین و برخی گروه‌های دیگر شامل آن بودند.
گرچند که در طول این سه سال احتمالاً برخی از این گروه‌ها از هم پاشیده و یا نابود شده باشد، با این حال انتظار می‌رود که حکومت افغانستان و کشورهای متحد در کنار صلح با طالبان، برای نابودی دیگر گروه‌ها به‌ویژه گروه تروریستی داعش تلاش نماید. در عین حال مسئولان و شرکای سیاسی باید طرحی را برای ادغام طالبان پس از توافق صلح داشته باشند، تا زمینه‌ای برای بازگشت شماری از طالبان به صفوف داعش فراهم نگردد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که گروه داعش تلاش می‌کند که با استحکام پایگاهش در شمال افغانستان به آسیای میانه نفوذ کند. در همین حال وزارت دفاع امریکا در گزارشی به کانگرس این کشور گفته است که گروه داعش – شاخه خراسان- طی شش ماه گذشته کنترول بخش‌هایی از افغانستان را به دست گرفته است. قابل یادآوریست که امریکا باید صادقانه پس از توافق صلح با طالبان، عملیات‌های پی‌هم را برای نابودی داعش راه‌اندازی نماید، زیرا داعش می‌تواند تهدید جدی برای افغانستان باشد.

نویسنده

سید الیاس احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا