آخرین اخباراسلایدشوجهانروند صلحسیاستصلح

صلح جهانی؛ محور دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی

پاپ فرانسیس در سفرش به عراق، به دیدار آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع بزرگ شیعیان جهان رفته است. دفتر آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای گفته که محور دیدار دو رهبر مذهبی، صلح جهانی، زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در کنار هم و گفت‌وگوی ادیان بوده است.


به نقل از بی بی سی، پاپ فرانسیس در آغاز دومین روز سفر تاریخی خود به عراق، با آیت‌الله علی سیستانی از قدرتمندترین رهبران دینی عراق و مرجع تقلید شیعیان دیدار کرد.
دیدار پاپ فرانسیس و آیت‌الله علی سیستانی به صورت خصوصی و بدون رعایت تشریفات معمول در خانه آیت‌الله سیستانی در شهر نجف برگزار شده است.
این دیدار یکی از نقاط برجسته سفر پاپ به عراق است. برای تامین امنیت این دیدار، واتیکان و نجف برای ماه‌ها گفت‌وگوهایی فشرده و همچنین برنامه‌ریزی دقیق را پیش برده‌ بودند.
دفتر آیت‌الله سیستانی بیانیه‌ای درباره این دیدار منتشر کرده است. در این بیانیه آمده «در این دیدار درباره چالش‌های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبروست و نقش ایمان به خداوند سبحانه و تعالی و پایبندی به ارزش‌های والای اخلاقی برای غلبه بر آنها گفت‌وگو و تبادل نظر شد».
این نخستین سفر یک پاپ به عراق است و همچنین اولین سفر بین‌المللی پاپ فرانسیس از زمان شیوع همه‌گیری کرونا.
هدف از این سفر دیدار با جامعه مسیحیان عراق و همچنین گفت‌وگو با رهبران سایر ادیان عنوان شده است. پاپ فرانسیس ۸۴ ساله پیشتر درباره این سفر به خبرنگاران گفته بود که او خود را ملزم به انجام وظیفه می‌داند و این سفر را به عنوان «زائر صلح» انجام می‌دهد و از خدا می‌خواهد پس از سال‌ها جنگ در عراق صلح و آشتی برقرار شود.
لوئیز یاکو، اسقف اعظم کلیسای کلدانی عراق نیز پیش تر گفته بود طی این ملاقات پاپ و آیت‌الله سیستانی قرار است «سند اخوت برای صلح جهانی» به امضا برسانند.
میگوئل آنخل آیوسو گوئیشوت مسئول شورای پاپی گفت‌وگو بین ادیان درباره این سفر و دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی گفته است که او یک رهبر مذهبی است که از اقتدار اخلاقی بالایی برخوردار است.
آیت‌الله سیستانی نقشی برجسته در جامعه عراق ایفا کرده است. فتوای آیت‌الله سیستانی برای مقابله با داعش از جمله فعالیت‌های خبرساز و تاثیرگذار آیت‌الله سیستانی بود.
ملاقات پاپ با آیت‌الله علی سیستانی در نجف، سفر به ناصریه مرکز ولایت ذی‌قار و بازدید از شهر باستانی اور، ملاقات عمومی با مسیحیان در شهر اربیل و دیدار با مقامات سیاسی و مذهبی اقلیم کردستان عراق، از برنامه‌های سفر چهار روزه پاپ عنوان شده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا