آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

صلح در افغانستان؛ مسیر هنوز هموار نیست

طالبان مدت‌هاست بر این امر پافشاری دارند که فقط با امریکا به طور مستقیم صحبت می‌کنند و حکومت کابل را رژیم دست‌نشانده می‌پندارند. هر گونه توافق صلح زمینه را برای مذاکرات وسیع‌تر میان‌افغانی مساعد خواهد ساخت.

دونالد ترامپ می‌گوید مذاکرات با طالبان دوباره آغاز شده، اما معلوم نیست که اختلافات در مورد آخرین تلاش برای دستیابی به توافق صلح – که توسط توییت ریاست جمهوری در ماه سپتمبر لغو شد – حل شده یا خیر.
این گروه شورشی در واکنش به ترامپ به خبر گزاری فرانسه گفته است که هنوز خیلی زود است تا در مورد از سر گیری مذاکرات مستقیم صحبت کنیم.
آزادی گروگان‌های امریکایی و استرالیایی که به مدت سه سال در زندان بودند، نشان می‌دهد طالبان هنوز مشتاقانه به دنبال یافتن راه‌حل برای ختم جنگ هستند.
توماس روتیگ مدیر شبکه تحلیل‌گران افغانستان در کابل می‌گوید:« من تصور می‌کنم که ارتباطات هرگز به طور کامل قطع نشده بود. پیام امریکایی‌ها این بود: طالبان باید امتیازات بیشتری دهند و تبادل زندانیان … در این زمینه مورد بحث قرار گرفت. بنابر این، آزادی زندانیان بیان‌گر علاقه طالبان برای شروع دوباره مذاکرات است.»
در مقابل آزادی گروگان‌ها، حکومت افغانستان چندین عضو ارشد گروه طالبان را آزاد کرد. این امر تلاشی گسترده از سوی حکومت در کابل بود تا به محور هر گونه گفت‌وگو نزدیک شود و به حل و فصل برسند.
طالبان مدت‌هاست بر این امر پافشاری دارند که فقط با امریکا به طور مستقیم صحبت می‌کنند و حکومت کابل را رژیم دست‌نشانده می‌پندارند. هر گونه توافق صلح زمینه را برای مذاکرات وسیع‌تر میان‌افغانی مساعد خواهد ساخت.
روتیک می‌گوید:« تا زمانی که طالبان از صحبت با کابل قبل از توافق با ایالات متحده امتناع کنند، گفت‌وگو با امریکا تنها راه نزدیک شدن مردم افغانستان به مذاکرات صلح مستقیم کابل-طالبان است.»‌
اما با افزایش بلاتکلیفی، افغانستان نیز در یک برزخ سیاسی قرار دارد و منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری است؛ انتخاباتی که در آن اشرف غنی رییس جمهور فعلی با عبدالله عبدالله رقیب اصلی‌اش رو به رو است. دو ماه می‌گذرد و برنده هنوز اعلام نشده است، چنانچه اختلافات بر سر شمارش آرا، اعلام نتایج را به تأخیر می‌اندازد.
سفر کوتاه برای دیدار از نیروهای امریکایی در طولانی‌ترین جنگ، اولین سفر ترامپ به این کشور و دومین سفر به یک منطقه جنگی بود. ترامپ سفر مشابهی به عراق داشت.
رییس جمهور امریكا در اظهاراتی كه احتمالاً غنی را خوشحال می‌سازد، گفت طالبان باید به عنوان بخشی از شرایط مذاکرات با توقف جنگ موافقت کنند. این امر همواره خواست دولت کابل بود.
ترامپ می‌گوید:« ما با آن‌ها ملاقات می‌کنیم و می‌گوییم باید آتش‌بس برقرار شود.» ترامپ همچنان غنی را برای سخنرانی با نیروهای نظامی دعوت کرد.
تقاضا برای توقف جنگ همیشه نکته مهمی برای شورشیان بوده است، زیرا خشونت به آن‌ها اهرم فشار در کشوری می‌دهد که دیگر هیچ موضعی ندارند.
به نظر می‌رسد دو جانب، تصمیم ناگهانی ترامپ را برای ترک متحدان کلیدی‌اش در شمال سوریه دنبال کرده باشند که جنگ را علیه داعش خاتمه یافته اعلان کرد و به ترکیه اجازه ورود داد.
این اقدام با انتقاد گسترده‌ای رو به رو شد که از آن زمان به بعد به طور نسبی معکوس شده است، اما ناراحتی ترامپ را برای حفظ سربازان امریکایی در خارج از کشور و همچنان تمایل وی را برای مخالفت و نادیده گرفتن متحدان و مشاوران هنگام تصمیم‌گیری نشان می‌دهد.

نویسنده

ایما گراهام هریسن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا