آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

صلح در تاریکی؛ از خوش‌بینی تا تحلیل واقع‌نگرانه

احزاب سیاسی و افکار عمومی هم شاکی است که مبادا با طالبان توافقی صورت بگیرد که فاجعه آفرین باشد. با این وجود، ضرورت است هر نقشه‌ای که به طالبان پیشنهاد می‌شود، مورد تایید تمام جوانب و هرم قدرت باشد.


بحث مصالحه با گروه طالبان این روزها دغدغه کلان سیاست افغانستان است. حکومت افغانستان و ایالات متحده سرگرم رای زنی‌اند که چطور با گروه طالبان دیالوگ کنند تا جنگ هژده ساله پایان یابد. اما طالبان که از بازیگران قدرت‌مند جنگ افغانستان است، موقف واکنشی دارد.
نظر به ضرورت ابراز نظر می‌کند و اعلامیه می‌دهد. چنانچه بارها از آدرس رسانه‌ها و احزاب سیاسی مطرح شده است، روند صلح نیاز به شفافیت‌سازی دارد. چندی پیش رسانه‌های امریکایی گزارش کردند که خلیلزاد، نقشه‌ای را به طالبان پیشکش کرده است که بر بنیاد آن، انتخابات ریاست جمهوری به تعلیق در می‌آید، حکومت موقت شکل می‌گیرد و قانون اساسی تدوین می‌شود که در آن این نظرات لحاظ شود.
اما زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در نقش رهبری کننده این گفت‌وگو، رد می‌کند و گفته چنین نقشه‌ای را به طالبان پیشکش نکرده است. برای طالبان کنفرانس «بن» و افغانستان پس از آن مشروعیت ندارد و قابل نیست. در نشست مسکو طالبان خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان مطرح و تاکید کردند که قانون اساسی کنونی، سد راه پایان جنگ است. البته طالبان بارها خواست خروج نیروهای امریکایی را مطرح کرده‌اند. این گروه در حال حاضر در میدان نبرد روحیه بسیار قوی دارد و این مسئله این امکان را به آن‌ها می‌دهد که در میز مذاکره خواست‌های کلانی را مطرح کنند.
حکومت افغانستان بحث تعلیق انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد اداره موقت را رد می‌کند. سخنگوی ارگ و شخص آقای غنی، تاکید روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان تعریف شده دارد. اشرف غنی، در سویس گفت که انتظار دارد در نتیجه انتخابات یک رییس جمهور مشروع شکل بگیرد تا روند مصالحه با طالبان را مدیریت کند.
احزاب سیاسی و افکار عمومی هم شاکی است که مبادا با طالبان توافقی صورت بگیرد که فاجعه آفرین باشد. با این وجود، ضرورت است هر نقشه‌ای که به طالبان پیشنهاد می‌شود، مورد تایید تمام جوانب و هرم قدرت باشد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا