آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

صلح و انتخابات؛ لجاجت اشرف غنی و قاطعیت امریکا

در صورت توافق طالبان با امریکا و پیوستن به پروسه صلح، این گروه می‌خواهد تا در ساختار سیاسی افغانستان سهیم و در انتخابات نیز مشارکت داشته باشد، اما اگر انتخابات قبل از توافق صلح برگزار شود، این گروه هیچ مشارکت و نقشی در انتخابات فرد اول مملکت نخواهد داشت و این به‌معنی حذف آن‌ها از ساختار سیاسی خواهد بود.

در کشور ما کلمه صلح و جنگ بیشترین کاربرد را دارد، زیرا در شرایط جنگی قرار داریم و آرزوی دیرینه همه ملت افغانستان رسیدن به صلح و ختم جنگ است.
مذاکرات بین امریکا و گروه طالبان به دقایق ۹۰ نزدیک شده است و این گروه روز گذشته از رسیدن به توافق نهایی با امریکا خبر داد و اعلام کرد که روی تطبیق متون انگلیسی، پشتو و فارسی توافق‌نامه صلح کار می‌کنند.
به نظر می‌رسد که طالبان نیز نسبت به این مذاکرات خوشبین هستند. سخنگوی این گروه به‌تازگی در توییتی گفته است که امشب مذاکرت ما با تیم امریکایی تا ساعت ۲:۳۰ دقیقه بامداد ادامه پیدا کرد. ملا برادر و خلیلزاد هم حضور داشتند و پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته، امروز ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت دوحه هر دو طرف نشست دیگری داریم.
با این حال، یکی از مواردی که فراروی صلح قرار گرفته، پروسه انتخابات و لجالت اشرف غنی است تا جایی که وی برگزاری انتخابات را خط سرخ خود عنوان کرد و گفت که به هر قیمتی این پروسه را برگزار می‌کنیم.
این دیدگاه اما مخالفت صریح با مواضع سیاسیون و اکثر مردم افغانستان دارد و اکثراً بدین باور هستند که اشرف غنی با مخالفت در مورد صلح، می‌خواهد انتخابات پر از تقلب برگزار و خود یکبار دیگر قدرت را تصاحب نماید.
روز گذشته عبدالله عبدالله یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که حاضر است برای صلح از این انتخابات بگذرد.
آقای عبدالله گفت که اگر یک روز پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری رسیدن به صلح یقینی شود، او حاضر است از برگزاری این انتخابات بگذرد. در همین حال، تیم ارگ به برگزاری به‌موقع انتخابات تأکید دارد و می‌گوید که هیچ‌گاه حاضر نیستیم تا با انتخابات معامله شود. این پروسه برگزار خواهد شد.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا ۹ دور با مقامات گروه طالبان به مذاکره نشست و این مذاکرات به‌تازگی به نتایج ملموس رسیده است. بدون شک امریکا به‌عنوان یکی از شرکای سیاسی افغانستان نقش تأثیرگذاری در این روند دارد و در تلاش است تا هرچه سریع‌تر این روند را به نقطه پایان برساند و بگومگوهای اشرف غنی هیچ‌گاه نمی‌تواند امریکا را از این اقدام باز دارد.
در وضعیت موجود شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم نیست. از نبود یک اجماع سیاسی داخلی و بین‌المللی تا مخالفت طالبان در برابر این پروسه نشان می‌دهد که انتخابات اولویتی‌ست بعد از توافق صلح. در حالیکه مذاکرات صلح پشت درهای بسته بین طالبان و امریکا برگزار شده است، نیاز است تا سیاسیون افغانستان در یک اجماع همه شمول و متعهد با طالبان به میز مذاکره بنشینند و خواست‌های برحق مردم افغانستان را مطرح نمایند.
در پایان باید گفت که بدون شک در صورت توافق طالبان با امریکا و پیوستن به پروسه صلح، این گروه می‌خواهد تا در ساختار سیاسی افغانستان سهیم و در انتخابات نیز مشارکت داشته باشد، اما اگر انتخابات قبل از توافق صلح برگزار شود، این گروه هیچ مشارکت و نقشی در انتخابات فرد اول مملکت نخواهد داشت و این به‌معنی حذف آن‌ها از ساختار سیاسی خواهد بود. در چنین وضعیتی نیاز است تا سیاسیون افغانستان با درایت کامل علت و علیت جنگ و بدبختی را با طالبان مطرح و این مذاکرات را به نتیجه برسانند.

نویسنده

سید الیاس احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا