آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

صلح یا انتخابات؟

نگرانی احزاب سیاسی چنانچه بارها اعلام کرده‌اند، این است که آقای غنی از فرایند صلح استفاده سیاسی و انتخاباتی می‌کند. غنی باری گفته بود که برای رسیدن به صلح پنج سال زمان نیاز است,

دیده می‌شود که برخی از سیاسیون کشور تاکید روی گفت‌وگوهای صلح دارند تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری. عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از حامیان دسته انتخاباتی« صلح و اعتدال»، در گفت‌وگو با طلوع نیوز، می‌گوید که اگر پیش از رسیدن به توافق سیاسی با گروه طالبان، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، جنگ جاری برای پنج سال دیگر نیز دوام می‌یابد و جنگ خونینی خواهد بود. خبرگزاری دید، دست کم با پنج نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت‌وگوی اختصاصی داشته و نامزدان در این گفت‌وشنودها، اولویت را برگزاری انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرده‌اند. قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان برگزار شود. برعکس محمد اشرف غنی نامزد دسته انتخاباتی« دولت ساز» تاکید روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دارد و به تازگی گفته انتخابات در زمان معین برگزار خواهد شد. کمیسیون انتخابات هم اعلام کرده که برگزاری انتخابات در زمان تعریف شده آن « خط سرخ» این نهاد انتخاباتی است. تا چندی پیش ایالات متحده امریکا اعلام می‌کرد که روند صلح اولویت این کشور است تا انتخابات، اما حال کاخ سفید اصرار دارد که روند صلح پیش از برگزاری انتخابات به نتیجه می‌رسد و انتخابات باید برگزار شود.
به شمول آقای نور، هستند سیاستمدارانی که می‌گویند پیش از رسیدن به صلح نباید انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود اما در لفافه صحبت می‌کنند.
با آن که روی برگزاری انتخابات تاکید می‌شود، اما هنوز واقعاً روشن نیست که انتخابات برگزار می‌شود یانه. مسئول این گونه یک وضعیت، پالیسی سیاسی امریکا در افغانستان است. نگرانی احزاب سیاسی چنانچه بارها اعلام کرده‌اند، این است که آقای غنی از فرایند صلح استفاده سیاسی و انتخاباتی می‌کند. غنی باری گفته بود که برای رسیدن به صلح پنج سال زمان نیاز است. عکس برخی از سیاستمداران، آقای غنی ‌می‌گوید که پیش از رسیدن به صلح باید انتخابات برگزار شود تا حکومت جدید این روند را رهبری کند. با این وجود، این کشمکش معضل تازه در سیاست افغانستان محسوب می‌گردد که اگر حل و فصل نشود، ممکن هم در بحث صلح دچار آسیب شویم و هم در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری. خوب است که در خصوص صلح و انتخابات در کابل یک اجماع شکل بگیرد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا