آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

خلیلزاد:

صلح پایدار به مذاکرات بین‌الافغانی بستگی دارد

نماینده‌ ویژه امریکا برای صلح افغانستان که تاکنون پنج بار با نمایندگان طالبان مذاکره کرده، گفته است که کشورش می‌خواهد نقش خود را در افغانستان کاهش دهد و برای موفق شدن این روند، نیاز است که مردم افغانستان باهم به توافق برسند.

نماینده‌ ویژه امریکا برای صلح افغانستان که تاکنون پنج بار با نمایندگان طالبان مذاکره کرده، گفته است که کشورش می‌خواهد نقش خود را در افغانستان کاهش دهد و برای موفق شدن این روند، نیاز است که مردم افغانستان باهم به توافق برسند.
همزمان با جدی‌تر شدن گفت‌وگوهای صلح با طالبان و به حاشیه ماندن دولت افغانستان، مقام‌های امریکایی می‌گویند که مردم افغانستان روی آینده‌ کشورشان بین خود گفت‌وگو کنند.
زلمی خلیلزاد نماینده‌ ویژه امریکا برای صلح افغانستان به تازگی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است که آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس از محورهای مذاکرات امریکا و طالبان است و هنوز گفت‌وگو درباره‌ این دو موضوع صورت نگرفته است.
آقای خلیلزاد گفته است:«مهم این است که افغان‌ها بین خود سر مسئله‌ آینده‌ کشورشان بحث و گفت‌وگو کنند که چطور می‌شود باهم زندگی کنند و مشکلات را از راه‌های غیرنظامی حل کنند.»
او گفته است که امریکا درباره تشکیل حکومت موقت در افغانستان موضع‌گیری و پیشنهاد خاص نکرده و بحث روی این موضوع را به آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به شمول حکومت افغانستان گذاشته است.
آقای خلیلزاد درحالی بر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تاکید کرده است که در پنجمین دور از مذاکره با طالبان روی دو مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و مبارزه با تروریزم بحث کرده است. او گفته که پس از به نتیجه رسیدن روی این دو مورد، بحث روی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس فراگیر آغاز خواهد شد.
از سویی هم، جان باس سفیر امریکا در کابل گفته است که مردم افغانستان برای گفت‌وگوی بین‌الافغانی خود را آماده سازند.
او هفته گذشته در نشستی با مسئولان شماری از رسانه‌ها در کابل گفت که گفت‌وگوی حکومت‌محور صلح مورد پذیرش همه نیروهای سیاسی و اجتماعی افغانستان نیست و امریکا می‌خواهد حکومت و دیگر نیروهای سیاسی و بخش‌های مختلف جامعه‌ افغانستان برای مذاکره با طالبان آمادگی بگیرند.
سفیر امریکا افزوده است که چالش کنونی در برابر گفت‌وگوهای صلح با طالبان تشکیل یک هیئت همه‌شمول مذاکره‌کننده با طالبان از جانب دولت افغانستان است که در آن نیروهای داخل و بیرون از دولت این کشور حضور داشته باشند و با رویکرد واحد در نشست بعدی دوحه به قطر بروند.
علاوه بر مقام‌های امریکایی، مقام‌های روسی نیز می‌گویند که در مورد نظام آینده‌ افغانستان حکومت این کشور نه بلکه مردم آن باید تصمیم بگیرند.
الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل در گفت‌وگوی ویژه با طلوع نیوز گفته است که اگر خواست‌ها وارد شدن طالبان به نظام سیاسی باشد، باید یک راه‌حل پیدا شود و این راه‌حل را مردم، احزاب سیاسی و چهره‌های بانفوذ افغانستان جست‌وجو کنند.
او گفته است که نگرانی روسیه از مذاکره امریکا با طالبان نیست بلکه:«نگرانی من این است که باید یک توافق به دست بیاید، به‌خاطر این‌که بدون یک توافق در باره‌ زمان بیرون شدن نیروها، آتش‌بس و گفت‌وگو با احزاب سیاسی افغانستان، آمدن صلح ناممکن است.»
این گفته‌ها درحالی از سوی مقام‌های امریکایی و روسی مطرح می‌شود که بحث ایجاد حکومت موقت در افغانستان بالا گرفته است.
حنیف اتمر یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفته است که پس از اول جوزا اولویت تیم انتخاباتی او تشکیل حکومت موقت است و حکومت کنونی توان پیشبرد گفت‌وگوهای صلح را ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا