آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

صنعت‌‌کاران: سرمایه‌های ما در بانک‌ها منجمد است، اما شرکت برشنا پول برق می‌خواهد

رسول شهزاد- کابل
شماری از صنعت‌کاران کشور می‌گویند که شرکت برشنا صرفیه برق را از تمام شرکت‌های صنعتی می‌گیرد ولی پول‌های شرکت‌ها در بانک‌ها منجمد است.


اتحادیه صنعت‌کاران کشور امروز شنبه (۳۰ میزان) در یک نشست خبری اعلام کرد که ملل متحد باید ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند تا مشکلات صنعت‌کاران حل شود.
عبدالرحیم فیضیان رییس اتحادیه صنایع سبز گفت که در حال حاضر ۸۰۰ شرکت صنعتی در افغانستان فعالیت دارد، ولی بخش صنعت آن قدر پیشرفت نکرده که بتواند با کشورهای منطقه رقابت کند.
آقای فیضیان افزود که بخش صنعت کشور نیاز جدی به مواد خام دارد و امارت اسلامی باید از صادر شدن مواد خام و معادن افغانستان به کشورهای دیگر جلوگیری کند.
وی همچنان گفت که در اتحادیه صنایع سبز شرکت‌های زیادی عضویت دارد که برای این شرکت ها ۶۰۰ نمره زمین توزیع شده و ۱۵۰ میلیون دالر در آن سرمایه گذاری شده است.
وی همچنان گفت که صنعت‌کاران با مشکل نبود برق مواجه اند، نبود برخی از امکانات سکتور خصوصی را با مشکل مواجه می‌سازد.
رییس اتحادیه صنعت‌کاران همچنان گفت که صنعت‌کاران در بخش زیر بنا مشکلات جدی دارند که باید سیستم‌ها و زیربناها تکمیل شود. در یک سکتور ۱۰۰ شرکت صعنتی کفایت می‌کند و نباید هزاران جواز توزیع شود.
از سویی هم، قدرت‌الله جمال معین وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی گفت که این وزارت برای رشد صنعت‌کاران تلاش دارد؛ زیرا این شرکت‌ها برای شهروندان زمینه کار را فراهم می‌کنند.


آقای جمال از ریاست اطفاییه خواست تا به تمام پارک‌های صنعتی اطفاییه بدهد و خدمات صحی باید در این پارک‌ها آماده شود.
در همین حال، خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: بدون رشد صنعت هرگز به خود کفایی نمی‌رسیم، ما معادن زیادی داریم، میوه داریم که مشکلات زیربناها باید حل شود تا زمینه رشد صنعت فراهم شود.


آقای الکوزی افزود که ۵۰ میلیارد دالر ما در خارج سرمایه‌گذاری شده است.
وی همچنان گفت که بانک ام ای اف ۵۰۰ میلیون دالر از تاجران افغانستان قرض‎دار است و ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا پول‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند تا مشکلات بخش صنعت حل شود.
آقای الکوزی افزود که پول‌های ما در بانک‌ها منجمد است ولی شرکت برشنا پول برق می‌خواهد و مالیه را نیز دولت طلب دارد. ما از حکومت می‌خواهیم که وقتی یک شرکت ضرر می‌کند از آن مالیه نگیرد.
گفتنی است که در ۲۰ سال گذشته صنعت‌کاران از مشکلات بی‌برقی شکایت داشتند و می‌گفتند که تا زمانی که برق تولیدی در افغانستان نداشته باشیم مشکلات صنعت‌کاران در این خصوص حل نمی‌شود.
برق افغانستان برق وارداتی از کشورهای منطقه است که هر از گاهی بر اثر مشکلات تخنیکی قطع می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا