آخرین اخبارفرهنگ و دانش

صنعت توریزم در بامیان؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

گردشگری یکی از بزرگترین صنایع جهانی است که اهمیت روزافزون آن در رشد اقتصاد کشورهای دارای جاذبه‌های گردشگری، بیش از پیش نمایان است.

افغانستان نیز با داشتن جاذبه‌های مختلف طبیعی، تاریخی و فرهنگی، ظرفیت و قابلیت توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف را دارد.

در این میان، بامیان به عنوان امن‌ترین ولایت در کشور و مناسب‌ترین مکان برای توسعه گردشگری است که همه‌ساله گردشگران داخلی و خارجی از آن دیدن می‌کنند.

وجود مکان‌های دیدنی چون پیکره‌های عظیم و تاریخی بودا، شهر غلغله، پارک ملی بند امیر و همچنین انتخاب بامیان به‌عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سازمان سارک در انکشاف این صنعت در این ولایت تاثیرات زیادی داشته است.

احمد حسین احمد پور، سرپرست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید، موجودیت ساحات تاریخی و طبیعی در بامیان یکی از سرمایه‌های مادی و معنوی در این ولایت بوده و بدون شک موجودیت چنین ساحات و آثار باستانی نقش بارزی در انکشاف صنعت توریزم در این ولایت را داشته‌اند.

وی تاکید می‌کند که سومین مدرک عاید دولت و حتی مردم، از طریق عواید بخش اطلاعات و فرهنگ در بامیان تامین می‌‌شود.

با این حال، نبود راه‌های مواصلاتی، نبود هوتل‌ها و سکونت‌گاه‌های مناسب و مدرن و از همه مهم‌تر، نبود زیربناهای اساسی شهری نظیر برق و سرک از چالش‌های عمده‌ی فراروی این رخداد به شمار می‌روند.

به گفته شماری از باشندگان این ولایت، دولت افغانستان توجه چندانی به توسعه‌ی صنعت توریزم نداشته و برنامه‌ی جدی برای استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های این‌چنینی را نیز ندارد.

بامیان یکی از مراکز مهم بودایی در زمانه‌های گذشته بوده که دو مجسمه عظیم صلصال و شهمامه در مرکز این ولایت، بند امیر، اولین پارک ملی کشور و ده‌ها ساحه دیدنی دیگر، در این ولایت وجود داشته که همه ساله میزبان شماری زیاد از گردشگران است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا