اسلایدشوتحلیلجهانمنطقه

ضرب شصت ایران به داعش

شامگاه روز گذشته، سپاه پاسداران ایران، مواضع و مراکز نظامی گروه داعش را در منطقه «دیرالزور» سوریه، با ۶ فروند موشک هدف قرار داد. سپاه پاسداران پس از ختم پرتاب‌ها اعلام کرد که در این حمله از موشک زمین به زمین، نوع «ذوالفقار» استفاده شده و تمامی موشک‌ها با موفقیت به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند. حمله به پایگاه‌های نظامی داعش در حالی از سوی ایران راه‌اندازی شده که چندی پیش، تهران گواه دو حمله خونین از سوی این گروه بود؛ حمله‌ای که یکی آرامگاه آیت‌الله خمینی را نشانه گرفت و دیگری نیز ساختمان شورای اسلامی( پارلمان) ایران هدف قرار داد.
بازتاب حمله موشکی ایران در سانه‌های بین‌المللی
بازتاب حمله موشکی ایران در رسانه‌های بین‌المللی نیز انعکاس گسترده‌ای داشت و اظهار نظرهای مختلفی را برانگیخت.
خبرگزاری رویترز نوشت:« سپاه پاسداران ایران با پرتاب موشک‌های میان‌برد، از غرب ایران به سمت منطقه دیرالزور سوریه، تعداد زیادی از تروریستان را کشته و سلاح‌ها و تجهیزات‌شان را نیز تخریب کرد.»
در همین حال، الجزیره، پرتاب موشک‌های سپاه را «پیشرفت قابل توجه و مهم» ارزیابی کرده است.
روزنامه گاردین هم نوشته است:« ایران، مرکز تجمع تروریست‌ها و پایگاه لوجستیکی آنان را که جهت انجام حملات تروریستی در شرق سوریه از آن استفاده می‌شد، مورد حمله قرار داد.»
العربیه نیز گفته است که « این اولین‌ حمله موشکی خارج از خاک ایران در طول ۳۰ سال، بعد از جنگ ایران و عراق است.»
روزنامه امریکایی نیویارک تایمز نیز نوشته است که این حمله یک پیام به دشمنان ایران در منطقه از جمله عربستان و اسرائیل و همچنین امریکاست که دارای چندین پایگاه نظامی در خاورمیانه است.
چرا ایران به «دیرالزور» حمله کرد؟
سپاه پاسداران ایران، این حمله را در واکنش به رویداد اخیر تهران که منجر به کشته‌شدن ۱۸ تن و زخمی‌شدن ده‌ها تن دیگر شد، عنوان کرده و گفته است که به تروریست‌ها «سیلی محکمی» زده است.
گذشته از این‌که حمله ایران بر مواضع داعش، نوعی انتقام‌گیری از این گروه است، اما این حمله می‌تواند پیام‌ و هشدار‌هایی را متوجه برخی از کشورهای منطقه‌ای و جهانی هم داشته باشد. حمله موشکی از یک‌طرف حامل پیام هشدارآمیز به امریکا است و از سوی دیگر، کشورهای عربی و بویژه عربستان سعودی که از مدتی بدین‌سو جنگ لفظی‌اش را با ایران شدت بخشیده نیز از کنار این پیام هشدارآمیز نمی‌تواند به راحتی بگذرد.
این اولین‌بار است که ایران به صورت مستقیم در نبرد با داعش شرکت می‌کند و برعلیه این گروه از داخل خاکش دست به اقدام نظامی ‌‌می‌زند. به نظر می‌رسد، پیامد این حمله اما برای داعش، تکانه‌های زیادی را در پی دارد، از یک‌سو روحیه تهاجمی ارتش سوریه در برابر این گروه تقویت شده و از سوی هم امریکا و متحدین عربی‌اش که به نحوی با «پروژه داعش» رفتار مبهم دارند، و همچنان از مدت‌ها بدین‌سو سوریه را میدان جست‌وخیز نظامی شان ساخته‌اند، پس از این بیش‌تر متوجه می‌شوند که در صورت بازی کردن با منافع منطقه‌ای و جهانی ایران و یا تهاجم به این کشور، با هدف‌گیری نظامی-موشکی مواجه خواهند شد.
از جانب دیگر، بیانیه‌ای که از سوی سپاه نشر شد نیز جای تامل را دارد، بویژه این‌که این سازمان نظامی، دشمنان ایران را تهدید کرد که «هرکس به ایران حمله کند با همین روش پاسخ می‌گوییم.» این نشان می‌دهد که حمله موشکی ایران بالای مراکز نظامی داعش، هشدار جدی به کشورهایی نیز هست که به نحوی در پی گشودن صحنه‌ی جنگ با این کشور هستند.
فایزه رحمتی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا