آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ضرروت حل اختلاف غنی و خلیلزاد در روند صلح

تاکنون اجماعی برای صلح در کشور شکل نگرفته است. گروه طالبان تاکنون نخواسته است که با حکومت افغانستان گفت‌وگو کند. مذاکره با حکومت افغانستان خط سرخ گروه طالبان است.

انتظار می‌رفت که با حضور زلمی خیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در کابل، سرانجام اختلافات موجود میان محمد اشرف غنی و آقای خلیلزاد حل و فصل شود.
آقای خلیلزاد و رییس جمهور غنی در چگونگی مذاکره با گروه طالبان در روند صلح سخت تضاد دیدگاه دارند.
این تضاد در حدی است که حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور و از نزدیکان آقای اشرف غنی، بالای زلمی خلیلزاد حمله لفظی نموده و این دپیلمات امریکا را متهم کرده است که به دنبال ایجاد حکومت موقت است.
دولت امریکا که برای رسیدن به صلح در افغانستان بسیار عجله دارد، می‏‌خواهد که به شمول حکومت افغانستان، احزاب سیاسی، نهادهای جامعه مدنی و زنان در روند گفت‌وگوهای صلح شریک باشند.
آقای خلیلزاد بارها تاکید کرده است که در روند گفت‌وگوهای صلح باید یک تیم مذاکره کننده افغانسنان‌شمول به میان آید و با گروه طالبان رای‌زنی نمایند.
اما رییس جمهور غنی مخالف مذاکره احزاب سیاسی با گروه طالبان است و برای همین می‌گوید که احزاب سیاسی صلاحیت اجرایی ندارند و نمی‌توانند با طالبان مذاکره کنند.
روی همین علت، تاکنون اجماعی برای صلح در کشور شکل نگرفته است. گروه طالبان تاکنون نخواسته است که با حکومت افغانستان گفت‌وگو کند. مذاکره با حکومت افغانستان خط سرخ گروه طالبان است.
گروه طالبان زمانی با حکومت گفت‌وگو خواهد کرد که در حد یک جناح سیاسی تقلیل یابد.
رییس جمهور غنی بار دیگر در دیدار با زلمی خلیلزاد خواهان مذاکرات حکومت محور با طالبان شده است. امریکا از مذاکره حکومت محور حمایت می‌کند اما خواهان این هم است که احزاب سیاسی نیز شریک این گفت‌وگوها باشد. نشست مسکو در عدم مخالفت امریکایی‌ها برگزار شد.
در دو روز گذشته، زلمی خلیلزاد با رهبران حکومت و شماری از چهره‌های سیاسی دیدار و گفت و گو کرده است. تاکنون هیچ چیز در مورد حل اختلافات رییس جمهور غنی و زلمی خلیلزاد شنیده نشده است.
اگر همچنان اختلاف میان رییس جمهور غنی و زلمی خلیلزاد ادامه داشته باشد، ممکن است پیامدهای خطرناکی برای افغانستان داشته باشد.
زلمی خلیلزاد تابستان سال گذشته داخل گفت‌وگوی صلح افغانستان شد و تاکنون تلاش کرده است که مذاکره با گروه طالبان به نتیجه برسد.
یک؛ امریکایی‌ها از ادامه جنگ در افغانستان به تنگ آمده‌اند و ممکن است روند جنگ همچنان کلید بخورد و ادامه یابد.
دو؛ اگر رییس جمهور غنی و زلمی خلیلزاد در روند گفت‌وگوهای صلح به توافق نظر نرسد، ممکن خواهد بود که ترامپ دستور خروج از افغانستان را صادر نماید.
از چندی بدین سو، بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به گونه جدی مطرح می‌شود. یکی از خواست‌های جدی گروه طالبان خروج نیروهای خارجی از کشور است.
با این وجود، لازم است که حکومت افغانستان به رهبری رییس جمهور غنی با خلیلزاد روی چگونگی مذاکره با گروه طالبان به توافق برسد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا