آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ضرورت استفاده از بایومتریک و بیش از ۱ میلیون شناسنامه جعلی

برای جلوگیری از تقلب، کمیسیون انتخابات بایستی در انتخابات پیش‏رو با طرح بایومتریک اعلام موافقت کند. تنها روشی که می‏تواند مانع استفاده از شناسنامه‏‌های جعلی در انتخابات شود، روند بایومتریک است.


وضعیت انتخابات ۲۸ میزان و انتخابات ریاست جمهوری در اول جوزای سال آینده بسیار آشفته و پیچیده به نظر می‏رسد. اختلافات شدید هنوز میان ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات و احزاب سیاسی وجود دارد. تلاش احزاب سیاسی برای محقق شدن خواست‏های انتخاباتی ظاهراً نتیجه نداده است.
کمیسیون انتخابات و حکومت در قبال خواست احزاب همچنان بی تفاوت است.
دیروز اعضای ایتلاف بزرگ ملی صد‏ها شناسنامه جعلی را که روی آن برچسپ انتخابات یا استیکر خورده است، در حضور رسانه‏ها به نمایش گذاشت.
ایتلاف بزرگ ملی مدعی است که یک تقلب تاریخی و سازمان یافته کمیسیون انتخابات را افشا کرده است. بحث توزیع شناسنامه‏های جعلی در چند ماه اخیر همواره مطرح شده است. براساس گزارش‏ها، در برخی از ولایات و ولسوالی‏های کشور کارمندان اداره ثبت احوال نفوس شناسنامه کاغذی پا درهوا به مردم توزیع کرده‏اند.
افشا سازی تذکره‏های جعلی با استیکر انتخاباتی بدون شک آمار بیش از ۹ میلیون ثبت نام کننده را نیز زیر سوال می‏برد. کمیسیون انتخابات چندی پیش اعلام کرد که برای انتخابات ۲۸ میزان و انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۹ میلیون نفر ثبت نام کرده‏اند.
احزاب سیاسی هم در مورد این ارقام اعتراض دارند و آن را یک آمار خیالی و جعلی توصیف می‏کنند. عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی و از اعضای ایتلاف بزرگ ملی افغانستان از جمله سیاست‏مدارانی است که این آمار را جعلی خوانده است. گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی هم در برابر آمار ۹ میلیون ثبت نام کننده واکنش داشته است و گفته میزان بیشتر از این ۹ میلیون جعلی است.
افشاگری ایتلاف بزرگ ملی در آستانه برگزاری انتخابات این گمان را تقویت کرد که بلی عملکرد کمیسیون انتخابات سخت دچار مشکل و درعین حال، پرسش برانگیز است. براساس تصمیم کمیسیون انتخابات، کسانی که برای انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏ها ثبت نام کرده‏اند، در انتخابات ریاست ‏جمهوری هم با همان شناسنامه‏ها می‏توانند از حق رای شان استفاده نمایند. تلاش احزاب سیاسی دقیقا همین موضوع است که از این شناسنامه‏های جعلی در انتخابات ریاست جمهوری استفاده نشود.
حرف و حدیث احزاب سیاسی این است که در توزیع شناسنامه‏های جعلی با استیکر انتخاباتی، ریاست جمهوری دست دارد. هم برای ریاست جمهوری و هم برای احزاب سیاسی، انتخابات ریاست جمهوری مهم تر از انتخابات پارلمانی است. احزاب سیاسی هراس دارند که مبادا رسوایی انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری در انتخابات پیش‏رو واقع نشود.
برای جلوگیری از تقلب، کمیسیون انتخابات بایستی در نتخابات پیش‏رو با طرح بایومتریک اعلام موافقت کند. تنها روشی که می‏تواند مانع استفاده از شناسنامه‏های جعلی در انتخابات شود، روند بایومتریک است. در حال حاضر و بربنیاد افشاگری ایتلاف بزرگ ملی، هر شهروند چندین شناسنامه استیکر خورده دارد و این بزرگترین چالش برای انتخابات پیش‏ رو است. از عمده ترین خواسته‏های احزاب سیاسی از کمیسیون انتخابات استفاده از سیستم بایومتریک است.
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی به گونه فردی زیاد روی این مسئله تاکید کرده است.
واکنش کمیسیون انتخابات در مورد شناسنامه‏های جعلی واقعاً ناامید کننده است. اکنون کمیسیون انتخابات باید به این پرسش پاسخ دهد در روندی که تحت مدیریت این کمیسیون بوده است، چطور زمینه تقلب و توزیع شناسنامه جعلی فراهم شده است.
کمیسیون انتخابات و اداره ثبت احوال نفوس هر دو نهادی که ادعای مستقل بودن دارند، توزیع شناسنامه‏های جعلی را به نهاد‏های امنیتی و عدلی ارجاع داده است.
کمیسیون انتخابات چنانچه بار‏ها گفته که یک نهاد مستقل است، باید جلو تقلب را در انتخابات بگیرد و اجازه ندهد که از شناسنامه‏های جعلی در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری کار گرفته شود. در چند دور از انتخابات تجربه شده در افغانستان، از کارت رای دهی استفاده شد. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ یک فرد چند کارت گرفت و چند رای داد. بسیاری از سیاست‏مداران در آن زمان معترض بودند و حرف شان این بود که در انتخابات نباید از کارت استفاده شود.
روی همین دلیل رییس کمیسیون انتخابات برای این‏که به خواست احزاب سیاسی توجه کند، اعلام کرد که در انتخابات آینده عوض کارت رای دهی، از شناسنامه بهره گیری خواهد شد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا