آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

طالبان، روند صلح و بازی‌های استخباراتی منطقه

اکنون طالبان نمی‌توانند سربازان امریکایی را بکشند و چنین به نظر می‌رسد که پس از امضای توافقنامه صلح با ایالات متحده وارد جنگ نخواهند شد، اما بازی کشتن افغان‌ها به نام جنگ علیه ایالات متحده به همان اندازه داغ خواهد ماند

با آنکه جنگ افغانستان در ابعاد بیرونی خود به پیمانه زیاد مبهم و پیچیده است، اما طالبان بازیگران عجیب و متناقض این جنگ هستند.
طالبان جنگ علیه خارجی‌ها و به ویژه بعد از امضای توافقنامه با امریکا – جنگ با روس‌ها را اساس «جهاد» خود می‌دانند و می‌گویند رهبران شان نیز در جنگ با اتحاد شوروی سابق دخیل بودند.
از دید من، طالبان توسط چندین قدرت به طور هم زمان علیه یکدیگر استفاده می‌شوند.
آیا این کار هوشیارانه و اطلاعاتی طالبان است یا این که دستان دیگری در پشت آن‌ها وجود دارد؟
چه کسانی از این نقش آفرینی طالبان سود می‌برند و کی‌ها زیان کردند؟
در یک گزارش تازه از سوی نیویارک تایمز امریکا آمده است که روسیه هنوز هم در مسئله گفت‌وگو میان طالبان و امریکا برای طالبان به خاطر کشتن سربازان امریکای جایزه‌های نقدی می‌دهد.
خانم نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان کنگره امریکا این خبر را تایید کرده و گفته است که روسیه بسیار به شکل ظالمانه از امریکا انتقام شکست خود را در افغانستان می‌گیرد و خبرها می‌رساند که روسیه برای شکست امریکا در افغانستان با طالبان یک دست شده است.
با این حال، گروه طالبان را به عنوان یک گروه اجاره‌ای کاملاً مزدور می‌بینند که هر روز به دستور اربابان خود برای پیشبرد منافع آن‌ها می‌جنگند.
اما جایگاه پاکستان در این جا که به عنوان بنیانگذار و صاحب امتیاز پروژه طالبان پا برجاست و هر روز این گروه را در جهت‌های جدید هدایت و از اسلحه خود در برابر دشمن جدید استفاده می‌کند، کجاست؟
سازمان استخبارات نظامی پاکستان به هیچ ارزش مذهبی، انسانی و سیاسی پابند نیست و تمام اقدامات آن بر اساس منافع مورد نظرش انجام می‌شود.
این سازمان با هزینه ایالات متحده و جهان عرب جنگ افغانستان را علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام داد و اکنون با پول همان شوروی شکست خورده، سربازان امریکایی را به دست طالبان می‌کشد.
اگرچه اکنون طالبان نمی‌توانند سربازان امریکایی را بکشند و چنین به نظر می‌رسد که پس از امضای توافقنامه صلح با ایالات متحده وارد جنگ نخواهند شد، اما بازی کشتن افغان‌ها به نام جنگ علیه ایالات متحده به همان اندازه داغ خواهد ماند.
این نقش، طالبان را به یکی از بدترین گروه‌های تروریستی تاریخ تبدیل کرده است؛ نقشی که در آن نه اسلام و نه ارزش‌های آن رعایت می‌شود و نه اصول و ارزش‌های ملی کشور.
یادداشت: آرای مطرح شده در این نبشته مربوط به نویسنده بوده و خبرگزاری دید در پیوند با آن مسئولیت ندارد.

نویسنده

توفیق عظیمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا