آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

طالبان آتش‌بس را بپذیرند؛ افغانستان از اعلامیه مشترک اتحادیه اروپا و کانادا استقبال کرد

وزارت امور خارجه کشور با نشر خبرنامه‌ای، از اعلامیه مشترک اتحادیه اروپا و کانادا مبنی بر این که گروه طالبان باید آتش‌بس را در آغاز مذاکرات بپذیرند، استقبال کرده است. در اعلامیه آمده:« موقف اتحادیه اروپا و کانادا دقیقاً به فرصت تاریخی‌ اشاره دارد که گفت‌وگوهای صلح مساعد می‌سازد».

به گزارش خبرگزاری دید، یک روز پس از خواست هیأت اتحادیه اروپا و سفارت کانادا در کابل مبنی بر اعلام آتش‌بس از سوی گروه طالبان، افغانستان از این خواست استقبال کرده و از این گروه می‌خواهد که با برقراری آتش‌بس و کاهش فوری خشونت‌ها موافقت کند.

وزارت خارجه در ادامه گفته است که دولت افغانستان فرصت به‌میان‌آمده را مغتنم می‌شمارد و متعهد است که «منازعه‌ کنونی» را از راه مذاکراه به پایان برساند. این وزارت تأکید کرده است که دولت با حسن‌نیت و اراده‌ سازنده وارد مذاکرات می‌شود.

اتحادیه‌ اروپا و سفارت کانادا در افغانستان روز گذشته با نشر اعلامیه‌‌ای مشترک از گروه طالبان خواسته بودند که به خواست مردم افغانستان و سازمان ملل متحد برای آتش‌بس فوری، فراگیر و بدون قیدوشرط احترام بگذارد.

در اعلامیه تأکید شده است که برای ختم منازعه در افغانستان هیچ راه حل نظامی وجود ندارد. اتحادیه‌ اروپا و کانادا تأکید کرده بودند که سطح بلند خشونت‌های کنونی در افغانستان با روند صلح و خواست سازمان ملل برای استقرار آتش‌بس در تضاد است.

آنان از رهبران سیاسی افغانستان نیز خواسته‌اند که از فرصت تاریخی پیش‌آمده برای صلح استفاده کرده و مذاکرات بین‌الافغانی را بدون تأخیر بیشتر، آغاز کنند.

ساعتی پس از نشر اعلامیه‌ آنان، ارگ نیز واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد. صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست‌جمهوری در تویتی نوشت که وقت آن است که طالبان به مذاکرات حاضر شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا