آخرین اخباراسلایدشوافغانستاندسته بندی نشدهسیاست

سرور دانش به مناسبت عید:

طالبان از حسن نیت حکومت استفاده منفی می‌کنند

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، در پیام عیدی خود گروه طالبان را به افزایش بی‌پیشینه خشونت‌ها، تمامیت‌خواهی و سوء استفاده از «حسن نظر» دولت و وقت‌کشی در زمینه شروع مذاکرات بین‌الافغانی متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید، محمد سرور دانش در این پیام گفته است که روند صلح با تدبیر و سعه‌ صدر رهبری دولت و تلاش همکاران بین‌المللی افغانستان به نقطه مهم خود رسیده است.

به گفته او، دولت با رهایی زندانیان طالبان به‌شمول زندانیانی که پرونده جرمی و امنیتی داشتند و هم‌چنان تشکیل هیئت مذاکره‌کننده صلح و اعلام آمادگی کامل برای هر نوع گفت‌وگو با طالبان، گام‌های مهمی را در زمینه صلح برداشته است.

دانش افزوده است که برقراری صلح پایدار و دایمی و پایان بخشیدن به خشونت‌های چهل ساله در کشور نیازمند خودگذری، بلندنظری و فداکاری است.

به گفته او، به همین خاطر رهبری دولت تاکنون از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکرده و همه موانع احتمالی از سر راه صلح را برداشته و تا کنون ۴۶۰۰ زندانی طالب را نیز رها کرده است.

معاون دوم رییس جمهور این اقدام دولت را «کم پیشینه‌ترین» رویه در مذاکرات صلح و یک گام بسیار مهم برای اعتمادسازی توصیف کرده است.

این در حالی است که به ادعای دانش، دولت افغانستان براساس موافقت‌نامه دوحه هیچ مسئولیتی در این رابطه نداشته است.

او افزوده است که با تأسف به نظر می‌رسد که گروه طالبان از «حسن نظر و اقدامات صلح‌خواهانه دولت سوء استفاده و وقت‌کشی می‌کند و در تمام این مدت به تشدید جنگ و افزایش خشونت‌های بی‌سابقه دامن زده و بر تمامیت‌خواهی خود افزوده و حاضر به مذاکره نشده است.»

دانش گفته است که پیام رهبری طالبان به رغم اعلام آتش‌بس در ایام عید، به طور واضح بر تداوم خشونت‌ها در کشور تأکید دارد.

او هم‌زمان از آتش‌بس اعلام‌شده از سوی این گروه استقبال کرده و خواستار قطع جنگ، آتش‌بس دایمی و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شده است.

دانش با اشاره به پیام عیدی ملا هبت‌الله و اظهارات رسمی مقامات این گروه گفته است که از این پیام‌ها و اظهارات، پس از موافقت‌نامه دوحه، چنین برمی‌آید که طالبان خود را فاتح جنگ و در آستانه پیروزی و استقرار «امارت اسلامی» می‌پندارند.

معاون دوم رییس جمهور تأکید کرده است که باید همه از جمله رهبری طالبان بدانند که این «خواب» هرگز در افغانستان تعبیر نخواهد شد و جمهوریت نظام، ارزش‌های مندرج در قانون اساسی و دست‌آوردهای دو دهه اخیر کشور معامله‌ناپذیر است.

دانش هشدار داده است که اگر چنان‌چه «بی‌مسوولیتی» طالبان، افزایش خشونت‌ها و بی‌حرمتی به ارزش‌های مردم و خون نیروهای دفاعی و امنیتی تداوم پیدا کند، بدون شک روند کنونی آسیب خواهد دید و این فرصت تاریخی از دست خواهد رفت.

او گفته است که اکنون «توپ صلح» در میدان طالبان و همکاران بین‌المللی افغانستان به‌ویژه امریکا قرار گرفته و امیدوار است که همه‌ به مسوولیت‌های خود صادقانه عمل کنند.

سرور دانش از جانب دیگر تصریح کرده است که فعلاً در میان نیروهای سیاسی موجود در درون نظام و کشورهای منطقه و فرامنطقه اجماع کامل در مورد روند صلح و حفاظت از ارزش‌های مندرج در قانون اساسی با محوریت جمهوریت و تداوم دموکراسی و افغانستان متحد و باثبات و صلح‌آمیز به وجود آمده است.

به گفته او، به همین خاطر هیأت مذاکره‌کننده صلح با ترکیب ملی و با حضور همه نیروهای سیاسی شکل گرفته و توافق‌نامه سیاسی نیز امضا شده است و مواد آن با «حسن‌نیت» تطبیق خواهد شد.

دانش افزوده است که شورای عالی مصالحه ملی مطابق توافق‌نامه سیاسی برای پیش‌برد روند صلح آغاز به کار کرده و اکنون نگرانی عمومی که به خاطر جنجال‌های انتخاباتی به وجود آمده بود، رفع شده است.

معاون دوم رییس جمهور تأکید کرده است که اکنون فصل هم‌دلی و وحدت مردم و همه جناح‌های سیاسی بر محوریت منافع ملی و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی است.

سرور دانش از جانبی در پیامش به بحران پاندمی کرونا نیز اشاره کرده و افزوده است که تاثیرات منفی این پاندمی بر حیات جمعی ما عمیق است، ولی با تمام نگرانی‌ها، اقدامات حکومت در زمینه مبارزه با آن تا کنون موفقیت‌آمیز بوده است.

او گفته است با آن‌که چالش‌ها و کمبودی‌ها در این باره هنوز بسیار است، امیدوار است که افغانستان با همکاری و حمایت مردم از دولت از این مرحله دشوار عبور کند.

او در پایان از همه مردم خواسته است که تمام پروتکل‌های صحی را در ایام عید رعایت و از تجمعات بزرگ اجتناب کنند و اجازه ندهند که تجربه تلخ عید گذشته تکرار شود.

قبلاً یکی از دلایل گسترش چشم‌گیر ویروس کرونا در کشور بی‌احتیاطی مردم در ایام عید رمضان و بی‌توجهی آن‌ها به توصیه‌های صحی عنوان شده بود.

در حالی که فردا جمعه اولین روز عید قربان است، ادارات مسوول از مردم خواسته‌اند که این عید را در خانه تجلیل کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا