آخرین اخبارافغانستانسیاست

ابوالحسن یاسر:

طالبان با زور نمی‌توانند بر ملت افغانستان حکومت کنند

ابوالحسن یاسر رییس حزب حرکت متحد افغانستان در همایشی با عنوان « صلح اولویت است، مقاومت یگانه گزینه!» گفت که طالبان نمی‌توانند با زور بر ملت افغانستان حکومت کنند. او ضمن حمایت از نیروهای مسلح، از مردم نیز خواست که با تمام توان از آنان حمایت کنند.


به گزارش خبرگزاری دید، ابوالحسن یاسر رییس حزب حرکت متحد افغانستان روز چهارشنبه(۱۳اسد) در همایشی از هواداران این حزب گفت که مقاومت در برابر طالبان یگانه گزینه است. او تاکید کرد که از صلح حمایت می‌نماید، ولی سلطه طالبان را نیز نخواهند پذیرفت.
آقای یاسر در باره مسایلی مانند وضعیت امنیتی کشور، جمهوریت، مردم، نظام، قانون اساسی، شورای عالی دولت، دیپلماسی خارجی و سکوت سازمان ملل در مورد حوادث جنگی افغانستان سخن گفت.
یاسر گفت: کشورهایی که به نحوی از انحا در موضوعات مرتبط با جنگ و صلح افغانستان دخیل‌اند باید بدانند که در وجدان سیاسی جامعه بشری نسبت به ویرانی‌ها و کشتار هدفمندانه مردم بی‌دفاع افغانستان مسئول‌اند.
به باور او، «سناریو نویسان و مدیران جنگ نیابتی که با انگیزش‌های دینی، مذهبی، زبانی و قومی خوراک فکری سپاه جهل و افراطیت را برای نابودی نمادهای تمدنی و زیرساخت‌های انکشافی و توسعوی افغانستان مهیا می‌نمایند نمی‌توانند اراده ی ملت ما را که در قالب خیزش‌های مردمی زیرمجموعه‌ای رستاخیز قیام ملی شکل گرفته است بشکنند.


رییس حزب حرکت متحد افغانستان در بخشی دیگر از اظهاراتش افزود که این حزب از نظام جمهوری و روند صلح حمایت می‌کند، ولی در برابر زورگویی طالبان قطعاً مقاومت خواهد کرد.
او گفت: طالبان باید به میز مذاکره بنشینند و گفت‌وگو کنند و هرگز نمی‌توانند با استفاده از گزینه زور و جنگ اراده خود را بالای مردم افغانستان تحمیل نمایند. اگر طالبان بخواهند با زور حقوق هویتی، مذهبی و شهروندی مردم ما را نادیده بگیرند مردم در مقابل آنها ایستاده و مقاومت خواهند کرد.
سازمان دهی خیزش‌های مردمی:
ابوالحسن یاسر در پیوند به نظام جمهوری گفت که صراحتاً از آن حمایت خواهد کرد و حفظ نظام، تمامیت ارضی، نیروهای مسلح ملی و ارزش‌های قانون اساسی کشور اهمیت فوق‌العاده دارد.
یاسر در این زمینه گفت: ما حاضریم تا برای حفظ نظام، تمامیت ارضی و ارزش‌های قانون اساسی در کنار نیرو های امنیتی و دفاعی کشور مان هزاران جوان آگاه و بیدار در تمام نقاط افغانستان، به خصوص نقاطی که حزب حرکت اسلامی متحد افغانستان از پایگاه مردمی قوی برخوردار است بسیج و آماده سازیم.
او از حکومت خواست که در تامین امنیت نقاط مرکزی که زیر تهدید قوی هستند توجه کند و در جاهایی که ضعیف است باید از خیزش‌های مردمی حمایت همه جانبه صورت بگیرد.
پلان امنیتی غرب کابل عملی شود:
رییس حزب حرکت متحد ملی افغانستان در بخشی از سخنانش خواستار عملی شدن هرچه زودتر پلان امنیتی غرب کابل شد. او تاکید کرد که حزبش حاضر است در خصوص عملی شدن آن با حکومت همکاری همه جانبه نماید.


هزینه‌های پروژه صلح در نهادهای امنیتی مصرف شود:
آقای یاسر در پیوند به کارایی پروژه‌هایی که در رابطه به صلح تطبیق می‌شود، می‌گوید که این پروژه‌ها نظر به آنچه مردم می‌بینند، کارایی نداشته و باید بودجه آن در نهادهای امنیتی صرف شود. به باور او، طالبان علاقه‌ای به صلح ندارند و صرف هزینه در این راه هدر دادن وقت و منابع مردم است.
یاسر: امکانت و هزینه‌هایی که به نام پروژه‌های صلح به مصرف می‌رسد کارایی و موثریت نداشته، بودجه و هزینه آن در جهت تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی کشور به مصرف برسد زیرا سرنوشت صلح در میادین جنگ تعیین می‌شود.
دیپلماسی فعال و سکوت سازمان‌های بین‌المللی
آقای یاسر در این زمینه گفت: از وزارت امور خارجه افغانستان می‌خواهیم تا در قسمت معرفی چهره واقعی طالبان و مداخله کشورهای بیرونی در امور افغانستان، دیپلماسی انفعالی را کنار گذاشته، همگام با روند جاری سیاسی و نظامی کشور در یک دیپلماسی فعال ماهیت جنگ نیابتی در افغانستان را در سطح بین‌المللی معرفی نماید.
او در باره جنگ افغانستان و سکوت سازمان‌های بین‌المللی نیز گفت: با توجه به فلسفه وجودی سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، آن‌ها مسئول‌اند تا خطر تروریزم را در افغانستان جدی گرفته، سکوت بی‌معنی خویش را نسبت به حوادث خونین افغانستان پایان داده، موضع روشن و شفاف خود را در قبال رویداد های جنگی افغانستان بیان نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا