آخرین اخبارافغانستانتحلیل

طالبان با موانع زیادی بر سر راه حکومت داری روبرو هستند

در پی تسلط طالبان این امیدواری وجود داشت که برخی از ظرفیت‌های دولت تداوم یابد در صورتی که دولت جدید فراگیر و دارای ظاهر کافی برای به رسمیت شناخته شدن و کمک بین‌المللی باش

منبع: کانورسیشن
افغانستان به دلیل شکست تلاش‌های استعماری برای اداره آن، قبرستان امپراتوری‌ها نامگذاری شده است. با این حال این واقعیت نیز نباید فراموش شود که هر قدرتی که سعی در ایجاد کنترول بر کل کشور داشته است با مقاومت روبرو شده است.
به نظر می‌رسد سرعتی که دولت مورد حمایت ایالات متحده اخیراً طی آن سقوط کرد، بیانگر این عدم حکومت پذیری دائمی است. اگر افغانستان در دو دهه پس از سرنگونی طالبان در سال ۲۰۰۱ پیشرفت‌هایی داشته، تنها با کمک بین‌المللی قابل توجه مالی، اداری و نظامی بوده است. اما این تلاش ها دارای اشکالات عمیقی بود که برخی از آنها ساختاری بود.
به عنوان مثال، سیستم سیاسی ایجاد شده توسط قرارداد ۲۰۰۱ بن شبه پادشاهی بود و قدرت زیادی به رییس جمهور می‌داد. این مسئله با تمایل اشرف غنی به تمرکز قدرت در کاخ ریاست جمهوری بدتر شد.
در پی تسلط طالبان این امیدواری وجود داشت که برخی از ظرفیت‌های دولت تداوم یابد در صورتی که دولت جدید فراگیر و دارای ظاهر کافی برای به رسمیت شناخته شدن و کمک بین‌المللی باشد.
اما کابینه موقت که در ۸ سپتمبر اعلام شد نشان داد که این امیدها بیهوده بود. بسیاری از اعضای کابینه از جمله نخست‌وزیر و وزیر کشور در لیست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند.
طالبان خواستار کمک خارجی شده‌اند. اما کمک‌های بین‌المللی در ۲۰ سال گذشته به رهبری بانک جهانی، برنامه انکشاف سازمان ملل متحد، ناتو و بانک توسعه آسیایی در حال حاضر متوقف شده و تعامل مستقیم با طالبان توسط مساعدت کنندگان سابق بعید به نظر می‌رسد.
سردرگمی به دلیل عدم وجود حکومت ممکن است طالبان را وادار به بازگشت به روش‌هایی کند که مشخصه رژیم اول آنها بود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از اقدامات … طالبان در حال بازگشت است.
راه حل آشکار وضعیت فعلی پرورش ایده جمهوری فراگیر است. این می‌تواند به جذب هزاران نیروی کار تحصیل کرده مورد نیاز برای مشاغل فنی کمک کند. ارائه آزادی‌هایی که افغان‌ها در سال‌های گذشته بدست آورده‌اند نیز نشانه حسن نیت است.
طالبان اگر خواسته‌های اساسی مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی را برآورده کنند، می‌توانند حمایت‌های مالی را جلب کنند. اما متاسفانه طالبان تا کنون نشان داده‌اند که این راه را ترجیح نمی‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا