آخرین اخبارافغانستانسیاست

طالبان برای گفت‌وگوهای صلح آماده هستند

مولوی عبدالرئوف نماینده گروه طالبان در نشست صلح در ترکیه گفته است که این گروه به مذاکرات «بین‌الافغانی» باورمند بوده و امیدوار است که این نشست‌ها ادامه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، به تازه‏گی سومین دور مذاکرات غیر رسمی نمایندگان شورای صلح و گروه طالبان از دو روز بدین‌سو در ترکیه آغاز شده و امروز نیز ادامه خواهد یافت.
گفته می‌شود که هدف از این مذاکرات زمینه‌سازی برای آغاز گفت‌وگوهای رسمی میان گروه طالبان و دولت افغانستان است.
مولوی عبدالرئوف که به نمایندگی از طالبان در این نشست اشتراک کرده در این باره گفته است که گروه طالبان به گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» باور دارد.
او اضافه کرده است که این سومین دور مذاکرات غیر رسمی بین فرستادگان شورای صلح و گروه طالبان می‌باشد که امیدواری‌هایی را برای رسمی شدن گفت‌وگوها میان حکومت و طالبان به وجود آورده است.
این عضو گروه طالبان گفته که در مذاکرات غیر رسمی، گفت‌وگوهای سازنده‌ای صورت گرفته که در نشست‌های رسمی آن را با مردم شریک خواهد کرد.
مولوی عبدالرئوف بیان داشته که در نشست کنونی، بیشتر تمرکز سر نشست‌های رسمی بوده و احتمال می‌رود که با آغاز مذاکرات رسمی، رهبران دیگر طالبان نیز اشتراک کنند.
وی خاطر نشان ساخته که این نشست‌ها تا رسیدن به یک راه حل منطقی در افغانستان، ادامه خواهد داشت.
در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان می‌خواند، مذاکرات ترکیه را «جعلی» و « دسیسه استخباراتی» خوانده و تاکید کرده که حضور نماینده طالبان در این مذاکرات حقیقت ندارد.
اما نماینده طالبان در نشست ترکیه در این باره گفته است:«ذبیح الله مجاهد را بگذار، من برای تان گفتم که تمام طالبان به مذاکرات بین‌الاافغانی باور دارند و مذاکرات بین‌الاافغانی می‌خواهند اما یک تعداد اشخاص که مذاکرات بین‌الاافغانی نمی‌خواهند و از طریق امریکا می‌خواهند مذاکرات کنند، شاید اختلافات و مشکلاتی داشته باشد.»
مولوی عبدالرئوف در پاسخ به این پرسش که از طرف کدام گروه طالبان در این نشست اشتراک کرده نیز گفت:«طالبان یکی است؛ چه در شورای کویته است چه در جاهای دیگر، من به نمایندگی طالبان همراه با پنج همکار خود در نشست ترکیه اشتراک کرده‌ام. دستاوردهایی نیز داریم که در نشست‌های رسمی جزییات آن را ارایه خواهیم کرد و شرایط خود را در آن زمان به تمام جناح‌ها و جامعه جهانی شریک خواهیم کرد.»
مولوی عبدالرئوف که در زمان حکومت طالبان دو سال والی خوست بود و حال نیز عضو شورای رهبری این گروه است، افزود که در مذاکرات غیر رسمی دولت افغانستان انعطاف‌پذیری زیادی داشته‌اند و امید است که این نشست‌ها نتیجه مطلوبی داشته باشد.
وی بار دیگر تاکید کرد که نشست نمایندگان دولت افغانستان و طالبان ادامه پیدا خواهد کرد و این نشست‌ها شکل رسمی به خود خواهد گرفت.
از طرف دیگر، فرید متقی آگاه امور سیاسی در صحبت با خبرگزاری دید، خاطر نشان می‏سازد که شورای عالی صلح باید لغو شود و از طرف دیگر این شورا رویکرد روشنی مبنی بر آوردن طالبان به میز مذاکره ندارد.
با این همه، تاکید بر تامین صلح در حالی مطرح می‏شود که مخالفان سیاسی حکومت مرکزی، ادامه کار شورای عالی صلح را بی‌نتیجه توصیف می‏کنند و خواهان لغو آن هستند.
اختر سهیل _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا