آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

سروردانش:

طالبان به جای آغاز مذاکرات، بهانه‌تراشی می‌کنند/ اداره موقت جایگاه قانونی و ضرورت اجتماعی ندارد

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که گروه طالبان از آغاز مذاکرات طفره رفته و بهانه‌تراشی می‌کند. او همچنان اداره موقت را بار دیگر مردود دانست. این سخنان را سرور دانش در مراسمی به مناسبت محرم در وزارت تحصیلات عالی بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش در این مراسم گفت که گروه طالبان و حامیان آن‌ها هرچند دولت افغانستان را متهم به ایجاد مانع برای صلح می‌‌کنند، اما مخالف واقعی صلح گروه طالبان است که هر روز خشونت را افزایش می‌دهند و غیرنظامیان را در نقاط مختلف کشور به قتل می‌رسانند.
آقای دانش گفت که حکومت افغانستان طرفدار صلح است، اما صلحی که جامعه را از عدالت، آزادی، برابری و کرامت انسانی محروم نکند؛ در حالی‌که امارت طالبانی، سرنوشت کشور را به سمت استبداد و دیکتاتوری سوق خواهد داد.
معاون دوم ریاست جمهوری افزوده است: «ما قبول داریم که گروه طالبان جزء مردم افغانستان هستند، اما بیایند در سایه چتر قانون اساسی و نظام جمهوریت، در کنار سایر اقشار و گروه‌های سیاسی و فرهنگی مردم قرار گیرند و با رأی مردم در قدرت سیاسی شریک شوند. دوره حاکمیت استبداد و سیاست‌های تغلب، انحصار و حذف برای افغانستان امروز جواب‌گو نیست، مردم افغانستان با فقر و گرسنگی می‌سازند اما شلاق ستم و تبعیض را هرگز تحمل نمی‌توانند».
از جانب دیگر سرور دانش به توسعه دامنه خشونت‌ها اشاره کرد و گفت که در این اواخر گروه طالبان به برخی از مناطق هزاره‌جات نیز حمله کرده‌ است.
به قول معاون دوم رییس جمهور، در پی این حملات ده‌ها غیرنظامی کشته شده‌اند.
سرور دانش به طالبان در این مورد هشدار داده است: «طالبان باید بدانند که اگر پا به هزاره‌جات بگذارند، وارد باتلاقی خواهند شد که بیرون شدن از آن برای شان بسیار دشوار خواهد بود. مردم هزاره‌جات هرگز مردم جنگ طلب و طرفدار تشدید خشونت نبودند و نیستند ولی اگر خانه و سرزمین آنان مورد تعدی قرار گیرد تا آخرین نفس از خود دفاع خواهند کرد.»
از جانب دیگر، سرور دانش طرح حکومت موقت را مردود دانست و گفت کسانی که خواب اداره موقت را می‌بینند، «باید بدانند که افغانستان به عقب بر نمی‌گردد.»
به گفته او، اداره موقت جایگاه قانونی، حقوقی و یا ضرورت اجتماعی و سیاسی ندارد.
معاون دوم ریاست جمهوری گفت، کسانی که به چنین اداره‌ای دل بسته‌اند، در واقع طرف‌دار فروپاشی نظام هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا