آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر:

طالبان در ساحات تحت کنترول شان مرتکب نقض جدی حقوق زنان شدند

کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور می‌گوید که بربنیاد یافته‌های این کمیسیون، طالبان در مناطق تحت کنترول شان مرتکب نقض جدی حقوق بشری زنان و وضع محدودیت بر آنان شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید، ذبیح‌الله فرهنگ رییس مطبوعاتی کمیسیون حقوق بشر به تازگی گفته است که ممنوعیت بر گشت‌وگذار زنان بدون محرم شرعی و یا بدون حجاب، مسدود شدن مکاتب دخترانه و مکاتب مختلط، ممنوعیت استفاده از تلویزیون، هشدار به داکتران، دکانداران، راننده‌های موتر و ریکشا مبنی بر همکاری نکردن با زنان بدون محرم شرعی، از محدودیت‌هایی است که طالبان بر زنان وضع کرده‌اند.
فرهنگ با بیان این‌که این وضعیت نگران کننده است، افزود: یافته‌های ابتدایی ما نشان می‌دهد که متاسفانه در آن ساحات (ساحات تحت تسلط طالبان) حقوق اساسی زنان در بخش صحت و تعلیم و تربیه با محدودیت‌ مواجه شده است.
از سویی هم، شبکه زنان افغانستان نیز روز گذشته با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی از ایجاد محدودیت‌ها بر زنان در مناطق تحت تصرف گروه طالبان ابراز نگرانی کرد.
بربنیاد اعلامیه شبکه زنان افغانستان، درخواست نکاح اجباری زنان، ممانعت بر تعلیم و تربیه، متوقف کردن فعالیت‌های اقتصادی زنان، آسیب‌های روانی، عدم دسترسی به خدمات صحی و درمانی، محدودیت‌های گشت‌وگذار، وضع ممانعت‌ها در راه اندازی فعالیت‌های اجتماعی و توسعه‌ای از محدودیت‌هایی است که در مناطق تحت کنترول طالبان بر زنان وضع شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا