آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلسیاست

طالبان در مورد حضور جنگجویان خارجی در میان شان دروغ می‌گویند

طالبان حتی اعتراف نمی‌کنند که گروه‌های تروریستی خارجی مانند حزب اسلامی ترکستان در افغانستان فعالیت می‌کنند. در عوض، این گروه ادعا می‌کند که جنگجویان خارجی سال‌ها قبل این کشور را ترک کرده‌اند – یک بیانیه پوچ.

لانگ وار جورنال به تازگی در گزارشی از حضور حزب اسلامی ترکستان- گروه وابسته به القاعده و وفادار به طالبان خبر داد که زیر چتر این گروه در افغانستان می‌جنگد. این گزارش که بر اساس یک ویدئوی منتشر شده از سوی این گروه تهیه گردیده، بیان می‌کند که اعضای حزب اسلامی ترکستان در افغانستان آموزش می‌بینند و می‌جنگند. در کل، این ویدئو نمونه معمول از پیام‌های جهادی است.
اما طالبان که در مقابل تضمین‌های ضدتروریزم به دنبال مذاکره در مورد خروج غرب و امریکایی‌ها از افغانستان است، از نشر و پخش و توجه در مورد این ویدئو خوشحال نیستند.
به تازگی، طالبان در بیانیه‌ای که منسوب به ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه می‌شود، ادعا کرده است که « اتباع هیچ کشور خارجی در افغانستان وجود ندارند، پس از تجاوز امریکا علیه افغانستان و جنگ گسترده، تمام آن مجاهدین و اتباع خارجی که در سال‌های جهاد بر ضد شوروی به افغانستان آمده بودند، از افغانستان خارج شدند. بیشتر شان به کشورهای خود و بعضی دیگر شان به بعضی کشورهای عربی رفتند.»
این یک ادعای غیرقابل تصور و مسخرۀ است، زیرا حضور جنگجویان خارجی القاعده و وابسته به طالبان در افغانستان از اواخر سال ۲۰۰۱ بدینسو کاملاً مشهود و معلوم است. لازم به ذکر است که چهره‌های ارشد طالبان-حقانی در گذشته خواستار تقویت حضور خارجی‌ها بودند.
ذبیح‌الله مجاهد در مورد این ویدئو چنین می‌گوید:« در ویدیوی منتشر شده از کشور سوریه، عکس‌هایی که در مورد افغانستان پخش شده ولباس‌های نظامی و ملکی افغانی در آن نشان داده می‌شود، یا تصاویر تانک‌های هاموی امریکایی، موترهای رنجر و اسلحه در آن معلوم می‌شود، آن تصاویراز کدام صحنه ویدئویی قطعات جهادی امارت اسلامی گرفته شده و با سوء استفاده و برای ایجاد بدگمانی، درین ویدئو بکار برده شده است.»
اگرچه، ادعای مجاهد معتبر نیست اما به دلایلی که مورد بحث قرار می‌گیرد، قابل توجه است.
نخست، در واقع طالبان حزب اسلامی ترکستان (که به نام جنبش اسلامی ترکستان شرقی نیز شناخته می‌شود) را به دروغ‌گویی متهم می‌کند، زیرا جنگجویان حزب ترکستان این فیلم را مونتاژ و تهیه کردند.
این ویدئو نخستین بار توسط کانال تلگرام اختصاصی TIP با هشتگ «خراسان» منتشر شده است که نشان می‌دهد این فلم واقعاً از افغانستان است. این ویدئو سپس در «محسنلار» ویبسایت حزب اسلامی ترکستان به زبان اویغور نشر شد.
این کانال تلگرامی که بار اول این ویدئو را منتشر کرد، توسط بسیاری از کاربران اجتماعی حزب اسلامی ترکستان، از جمله کانال‌های رسمی به اشتراک گذاشته شده است. بر علاوه تبلیغات این گروه، این کانال همچنان به طور معمول ادعاهای عملیات طالبان را به اشتراک می‌گذارد.
بنابر این، اگر کسی این «فلم» را جعل کرده باشد، حزب اسلامی خود باید این کار را کرده باشد که در حقیقت هیچ‌کس این کار را نکرده است.
دوم، توجه داشته باشید که مجاهد در مورد اینکه این تصاویر از افغانستان است، بحث نمی‌کند. وی حتی ادعا می‌کند که تصاویر از قطعات جهادی امارت اسلامی، یعنی طالبان است. سخنگوی طالبان ممکن است ناخواسته حقیقت را در اینجا فاش کند، زیرا TIP زیر پرچم طالبان مانند القاعده و همچنین سایر گروه‌های وابسته به القاعده می‌‌جنگد.
سوم و احتمالاً مهم‌ترین آن، در مورد حضور جنگجویان حزب اسلامی ترکستان در افغانستان، هیچ بحث واقعی وجود ندارد. منابع مختلف، از جمله منابع ذکر شده در این‌جا، واضح می‌سازد که جنگجویان TIP در این کشور آموزش می‌بینند و می‌جنگند. این امر باعث می‌شود که در مورد انکار طالبان بیش از پیش کجکاو باشیم.
حزب اسلامی ترکستان نه تنها این ویدئو را تولید کرده، بلکه این گروه در مورد حضور خود در افغانستان و وفاداری‌اش با طالبان نیز تبلیغات کرده است.
در اوایل سال ۲۰۱۸، به طور مثال حزب اسلامی ترکستان حملات مشترکی را که در کنار طالبان انجام داده بود، ترویج کرد. در ماه مارچ سال جاری میلادی، عبدالحق الترکستانی امیر حزب ترکستان یک بار دیگر وفاداریش را هم به ایمن‌الظواهری رهبر القاعده و هم به هبت‌الله آخوند‌زاده رهبر طالبان نشان داد. القاعده به طور مداوم از آخوندزاده به عنوان «امیر مؤمنان» یاد می‌کند، عنوانی که معمولاً مخصوص یک خلیفه است و ظواهری با او بیعت کرده است. عبد‌الحق از چهره‌های القاعده و طالبان خواسته بود تا حمایت خود را از جنبش اویغورها ابراز کنند و فرماندهی کل القاعده در بیانیه‌ای ضمن تمجید از پایداری حزب ترکستان در افغانستان و جاهای دیگر پاسخ داد.

در حقیقت، حضور حزب اسلامی ترکستان در افغانستان هم طولانی و هم هویدا است. سال‌هاست که ایالات متحده و متحدانش به ندرت جهادگران حزب اسلامی ترکستان را که اغلب با متحدان طالبانش در افغانستان پنهان می‌شوند، هدف قرار داده است. به تازگی، پایگاه حزب اسلامی ترکستان در ولایت بدخشان توسط شماری از منابع گزارش شده بود.
در اوایل فبروری سال ۲۰۱۸، ارتش امریکا و پشتیبانی حمایت قاطع اعلام کرد که یک سری حملات هوایی علیه کمپ‌های آموزشی طالبان در بدخشان صورت گرفته و توضیح می‌دهد که جنگجویان حزب ترکستان نیز در همین کمپ آموزش داده شدند.
با گذشت چند روز از حملات هوایی به رهبری امریکا، مقامات افغانستان به رادیو آزادی گفتند که آن‌ها با جنگجویان حزب ترکستان در بدخشان مبارزه می‌کردند. همان رسانه‌ها در اوایل سال جاری گزارش دادند که طالبان نسخه خشن شریعت را در برخی از مناطق این ولایت تطبیق می‌کردند.
در ماه جنوری، یک تیم نظارت سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که «جنبش ترکستان شرقی وابسته به القاعده … حضورش را در مناطق تحت کنترول طالبان در ولایت بدخشان حفظ کرده و نام رهبر محلی این گروه حاجی فرقان و یک جهادی دیگر به نام مولوی ابراهیم به عنوان معاون وی خدمت می‌کند.»
در ماه جون، تیم نظارتی سازمان ملل گزارش داد که طالبان «همکاری و ارتباط قوی با بیش از ۲۰ گروه منطقه‌ای و جهانی به شمول حزب ترکستان دارد.» سازمان ملل خاطرنشان می‌کند که حزب ترکستان در ولایت بدخشان فعالیت دارد و به طور تخمینی این گروه تقریباً ۴۰۰ جنگجوی تروریستی خارجی در افغانستان دارد.
حزب ترکستان فقط یکی از گروهای تروریستی خارجی است که در گزارش سازمان ملل و در ارزیابی‌های نظامی امریکا فهرست شده است. در ماه نوامبر، بازرس کل کانگرس ایالات متحده در مورد عملیات آزادی عمل فهرست سازمان‌های مختلف تروریستی خارجی را در این کشور منتشر کرد. این فهرست با معلومات نیروهای امریکایی در افغانستان تهیه شد. شمار جنگجویان حزب ترکستان فقط ۱۰۰ تن ارزیابی شده بود، گرچه تخمین شمار نیروهای آن نظر به منابع مختلف است. سایر گروه‌های وابسته به القاعده و طالبان که شامل جنگجویان خارجی نیز هستند در این جدول قرار دارد که می‌توانید در صفحه ۱۹ گزارش آن را مشاهده کنید.
همه این‌ها سؤالاتی را درمورد تضمین‌های ضد تروریزم طالبان که در مذاکرات با وزارت امور خارجه امریكا ارائه شده، مطرح می‌كند.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه که این مذاکرات را رهبری می‌کند به نیویارک تایمز در جنوری سال جاری گفت:« طالبان مطابق رضایت ما تعهد سپرده‌اند آنچه را که لازم است انجام می‌دهند تا از تبدیل شدن افغانستان به سکوی گروه‌های تروریستی بین‌المللی و دیگران جلوگیری شود.»
با این حال، حدود یک سال بعد طالبان حتی اعتراف نمی‌کنند که گروه‌های تروریستی خارجی مانند حزب اسلامی ترکستان در افغانستان فعالیت می‌کنند. در عوض، این گروه ادعا می‌کند که جنگجویان خارجی سال‌ها قبل این کشور را ترک کرده‌اند – یک بیانیه پوچ.
ما دقیقاً نمی‌دانیم که نمایندگان طالبان پشت دروازه‌های بسته، چی به طالبان گفتند. هم خلیلزاد و هم مایک پمپئو وزیر امور خارجه آن کشور از تضمین‌های ضدتروریزم گفته شده طالبان در آستانه نهایی‌شدن توافقنامه، اطمینان دادند.
اما این امر تأکید می‌کند که طالبان هنوز حاضر نیستند – در ملاء عام – اعتراف کنند که مبارزان خارجی حتی حضور دارند. در واقع، اظهارات مجاهد پر از این نگرانی است که فلم TIP ممکن است برخی مسئولیت پذیری‌ها را در این رابطه در قبال داشته باشد. طالبان دیگران را به تعقیب تظاهر برای حضور اشغال‌گران امریکایی در منطقه متهم می‌کنند. باز هم، منظور طالبان باید تیم رسانه‌ای حزب ترکستان باشد، چون آن‌ها کسانی‌اند که مونتاژ این فلم را به دوش داشتند.
مجاهد در این بیانیه می‌گوید:« امارات اسلامی به کشورهای منطقه و جهان اطمینان می‌دهند که خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و امیدوار است که سایر کشورها نیز چنین سیاست متقابل را داشته باشد.»
امتناع طالبان از اذعان علنی حضور متحدان جهادی خارجی در این کشور، تنها یکی از دلایلی است که این بیانیه مکرر نرم باور پذیر نیست. حضور TIP در افغانستان، سوریه یا جاهای دیگر مطمئناً ظلم و ستم چین در برابر مردم اویغور را توجیه نمی‌کند. اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان در غرب چین هیچ ارتباطی با این گروه یا به طور کل با جهادگرایی ندارند. حزب اسلامی ترکستان همچنین تلاش کرده است از نقض حقوق بشر توسط چین در تلاش‌های جلب و جذب خود استفاده کند. اما TIP یک سازمان جهادی بین‌المللی است که برخی از اعضای آن از صفوف طالبان در افغانستان به سوریه می‌روند. دروغ‌های طالبان در مورد حزب اسلامی ترکستان و جهادی‌های خارجی نباید واقعیت‌های اساسی درباره این گروه را لاپوشانی کند.

نویسنده

توماس جوسلین و گالب ویس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا