آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

طالبان صلح می‏‌کنند یا جنگ؟

استدلال نویسنده این است که طالبان با این گونه عملیات‌‏ها تلاش دارند ماموریت زلمی خلیلزاد را برای آوردن صلح نیز ناکام بسازند.

گروه طلبان در دل روند گفت‌‏وگوهای صلح به منظور پایان جنگ، از آغاز عملیات بهاری در افغانستان خبر داده است. روند‏ گفت‌‏وگو‏های صلح بیشتر از هرزمان دیگر شدت گرفته و امید‏واری‏ها بر این است که سرانجام جنگ از در تفاهم و مذاکره به پایان خواهد رسید.
گروه طالبان تاکنون در پنج مرحله با نمایندگان ایالات متحده امریکا در دوحه پایتخت قطر برای پایان جنگ مذاکره کردند و یک بار دیگر در مسکو با نمایندگان احزاب سیاسی رای‏زنی کرده‏اند.
تا این دم، گروه طالبان جدا از این‏که برای مذاکره تمایل نشان داده‏اند در میدان جنگ نیز به نسبت گذشته حضور فعال تر و خشن‏تر دارند.
در حال حاضر این گروه در بخش‌های مختلف کشور با نیرو‏های امنیتی کشور درگیر هستند و احتمال این نیز می‌‏رود که شهر کندز برای بار دیگر به دست این گروه سقوط نماید.
گروه طالبان روز جمعه ۲۳ حمل عملیات بهاری را زیر نام « الفتح» رسماً اعلام کرد.
زلمی خلیلزاد نماینده ارشد امریکا برای پروسه صلح آغاز عملیات بهاری گروه طلبان را به نمایند‏گی از دولت امریکا محکوم کرده و گفته این اقدام طالبان نشان می‏دهد که این گروه هنوز به ارزش‏‌های گذشته پایبندی دارد.
آقای خلیلزاد همچنان از کشور‏های منطقه خواسته است که عملیات بهاری طالبان را محکوم نمایند.
دسته انتخاباتی« صلح و اعتدال» به رهبری محمد حنیف اتمر نیز با صدور یک اعلامیه به رسانه‏ها گفته که عملیات بهاری طالبان به روند گفت‏وگو‏های صلح آسیب می‏زند.
عملیات بهاری طالبان در دل مذاکرات صلح نشان می‏دهد که این گروه در میز مذاکره می‏خواهد روحیه بیشتری داشته باشد و برای رسیدن به توافق با حکومت یا ایالات متحده امریکا امتیازات کلانی را مطالبه نماید.
گروه طالبان با تاکید روی جنگ سعی دارند در گفتمان صلح از موضع قدرت سخن بگویند.
استدلال نویسنده این است که طالبان با این گونه عملیات‏ها تلاش دارند ماموریت زلمی خلیلزاد را برای آوردن صلح نیز ناکام بسازند.
گروه طالبان، هم در حوزه مذاکره و هم در حوزه جنگ می‏خواهد حرف و اول آخر را مطرح نماید. تا این جای کار همین طور بوده است.
امریکا به عنوان یکی از طرف‏‌های جدی جنگ افغانستان، برای رسیدن به صلح عجله دارد و درعین حال این کشور در سیاست فعلی خود زیاد به دنبال جنگ نیست.
عملیات بهاری طالبان بدون شک رد سیاست‏های صلح جویانه ایالات متحده امریکا در افغانستان است.
با این وجود، انتظار می‏‌کشیم که واکنش حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا فرا‏تر از واکنش آقای زلمی خلیلزاد چه خواهد بود؟

نویسنده

اختر سهل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا