آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرروند صلح

دیدبان حقوق بشر:

طالبان عمداً خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌ای را هدف می‌گیرند

گزارش تازه دیدبان حقوق حاکی است که گروه طالبان عمداً خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، از جمله زنان را هدف حمله قرار می‌دهند.

گزارش تازه دیدبان حقوق حاکی است که گروه طالبان عمداً خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، از جمله زنان را هدف حمله قرار می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری دید، این گزارش که امروز پنج‌شنبه (۱۲ حمل) منتشر شده، پس از مصاحبه با ۴۶ کارمند رسانه‌ای در افغانستان از ماه نومبر ۲۰۲۰ تا ماه مارچ ۲۰۲۱ میلادی تهیه شده است.
از مجموع ۴۶ نفر، ۴۲ نفرشان در ولایت‌های بادغیس، غزنی، غور، هلمند، قندهار، خوست، میدان‌وردک، زابل و کابل بوده و چهار نفر دیگر به دلیل تهدیدهای امنیتی، افغانستان را ترک کرده‌اند.
براساس یافته‌های این نهاد، فرماندهان و جنگ‌جویان گروه طالبان علیه جامعه رسانه‌ای در مناطق تحت کنترول‌شان و همچنان در کابل انواع مختلف تهدید، ارعاب و خشونت را به کار برده‌اند: «فرماندهان و جنگ‌جویان طالبان در سطح ولسوالی‌ها خبرنگاران را به‌صورت شفاهی و کتبی حتا در مناطق خارج از کنترول‌شان تهدید می‌کنند».
طبق این گزارش، بعد از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صلح در دوحه، حمله بر خبرنگاران در سراسر افغانستان سیر صعودی داشته است که نگرانی‌ها درباره‌ حفظ آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در روند صلح را نیز افزایش داده است.
دیدبان حقوق بشر در این گزارش گفته است که این تهدیدها از سوی کسانی انجام می‌شود که در مورد محل کار، خانواده و رفت‌وآمدهای خبرنگاران معلومات کافی دارند و با استفاده از این معلومات آنان را مجبور به خودسانسوری و ترک کار می‌کنند.
طبق این گزارش، تهدیدها در مواردی عواقب خشونت‌باری برای خبرنگاران در پی داشته است.
پاتریشیا گاسمن، مسئول بخش آسیای دیدبان حقوق بشر گفته است که موج تهدیدها و کشتارها در زمانی‌که تمامی طرف‌ها برای حمایت از آزادی بیان در افغانستان آینده مذاکره می‌کنند، پیام ناخوشایندی به رسانه‌های افغانستان ارسال کرده است.
او همچنان گفته است که طالبان امیدوارند که با خاموش کردن منتقدان از طریق تهدید و خشونت، حمایت از جامعه مدنی را در افغانستان تضعیف کنند.
این درحالی است که براساس معلومات نهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان، در جریان یک سال گذشته دست‌ کم ۱۱ خبرنگار در افغانستان کشته و ۵۰ خبرنگار دیگر مجبور به ترک این کشور شده‌اند.
طالبان بارها دست‌داشتن در قتل خبرنگاران را رد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا