آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

عطامحمد نور:

طالبان نباید برای مذاکره پیش‌شرط بگذارند/ آتش‌بس مقدمه صلح است


رییس اجرایی جمعیت اسلامی می‌گوید که طالبان نباید برای صلح پیش‌شرط بگذارند، آن‌ها باید پیش از توافق صلح آتش‌‌بس کنند چون مقدمه صلح آتش‌بس است.

به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت خطاب به طالبان می‌گوید که که آتش‌بس مقدمه صلح است و اصرار آن‌ها به خروج نیروهای خارجی پیش از توافق صلح، عامل ادامه حضور آنان در کشور خواهد شد.

آقای نور امروز شنبه (۳۰ قوس) در مراسم سالروز ترور عبدالقادر ذبیح‌الله آمر جبهات جمعیت اسلامی در شمال کشور صحبت می‌کرد.

در همین حال، آقای نور می‌گوید، تازمانی‌که جنگ در کشور ادامه داشته باشد، قوای خارجی از افغانستان بیرون نمی‌شوند.

رییس اجرایی جمعیت اسلامی گفت که طالبان به ‌جای امتیازگیری در روند صلح و ورود فاتحانه به کشور، باید با حکومت از راه سیاسی تفاهم نمایند.

او افزود: اگر از افغانستان هستید و از بطن همین مردم هستید، بیایید به‌گونه واقعی به صلح بپیوندید. شما اصرار به بیرون شدن خارجی‌ها برای آغاز آتش‌بس نکنید؛ این امکان ندارد. مقدمه صلح، آتش‌بس است. آتش‌بس کنید و از فزون‌خواهی خود پایین بیایید تا صلح بیاید و فرزندان مردم دیگر کشته نشوند.

رییس اجرایی حزب جمعیت همچنان حضور نیروهای خارجی را دلیل ادامه جنگ دانست، اما تصریح کرد تازمانی‌که این گروه آتش‌بس نکند، قوای خارجی به حضور خود در افغانستان همچنان ادامه خواهند داد.

عطامحمد نور در بخشی از سخنانش، با آن که از کسی نام نبرد، اما برخی‌ها را به ایجاد بحران و سود بردن در انتخابات متهم نمود.

او گفت که پیچیدگی در روند انتخابات باعث اُفت تجارت شده و طرف‌ها نباید به فکر خلق بحران نباشند.

آقای نور در ادامه تصریح کرد: از جامعه جهانی می‌خواهیم که از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات حمایت کند و نتیجه انتخابات هرچه است، اعلام شود.

گفتنی است که جنجال‌های انتخاباتی و روند صلح دو گفتمان مهم در سطح ملی است که این روزها نگرانی‌‌های زیادی بر انگیخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا