آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

طالبان همچنان بر طبل جنگ می‏‌کوبند

طالبان در پیوند به خواست رییس جمهور غنی و زلمی خلیلزاد، هیج گونه بهایی نداد و اعلام کرد جنگ در ماه رمضان برای این گروه فضیلت بیشتری به همراه خواهد داشت. طالبان کماکان از خاموشی تفنگ‌های شان امنتاع می‌کنند.

با آن که اکنون بحث غالب در سیاست افغانستان پروسه صلح است، اما گروه طالبان در وصف گفت‏‌وگوهای صلح به منظور دست یافتن به یک توافق، همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند. آغاز عملیات بهاری گروه طالبان از نشانه‌هایی به شمار می‌رود که این گروه تاکید روی ادامه جنگ دارد.
با آنکه توقع می‌رفت گروه طالبان همزمان با داغ شدن گفت‌وگوهای صلح در حوزه جنگ اندکی نرم شود، ولی اوضاع امنیتی کشور خبر می‌دهد که این گروه حتا به نسبت گذشته خشن‌تر و با روحیه تر گردیده است.
البته طالبان در فرایند مذاکره نیز حضور جدی و با اقتدار دارد. هرگاه حکومت افغانستان این گروه را دعوت به مذاکره می‌کند، طالبان خیلی فوری با صدور یک اعلامیه پیشنهاد حکومت را رد می‌نمایند و آن را وقت کشی می‌دانند.
گروه طالبان پس از لغو گفت‌وگوهای قطر اعلام کرد که مذاکره با حکومت کابل در خط مشی این گروه نیست.
برای نشست دوحه حکومت یک فهرست ۲۵۰ نفری را معرفی کرد. طالبان با مسخره کردن هیئت گفت‌وگو کننده کابل، نشست قطر را به هم ریخت.
همین اکنون گروه طالبان در بخش‌های گوناگون کشور با نیروهای امنیتی و دفاعی درگیر جنگ هستند. محمد اشرف غنی رییس جمهور در آخرین روز جرگه مشورتی صلح طالبان را به صلح دعوت کرد و در قطع‌نامه این جرگه از این گروه خواسته شد که دست از جنگ بردارد.
اعضای لویه جرگه حتا به گروه طالبان پیشنهاد آتش‌بس نیز داد.
اما گروه طالبان با پخش یک اعلامیه، برگزاری لویه جرگه را یک نمایش انتخاباتی خواند و بار دیگر تاکید کرد که گفت‌وگو با حکومت وقت کشی است. پیشتر طالبان از مردم خواسته بود که در این جرگه شرکت نکنند.
طالبان هیچ توجهی به خواست جرگه نکردند و در روز یک شنبه( ۱۴ ثور) بالای فرماندهی پولیس بغلان حمله نمودند که در نتیجه تلفاتی سنگین به نیروهای امنیتی کشور وارد شد.
تمایل ایالات متحده امریکا برای مذاکره ومطرح شدن خروج نیروهای خارجی از کشور، از دلایلی بود که سبب گردید این گروه در میدان جنگ خودی نشان دهد. زلمی خلیلزاد در پیامی از گروه طالبان خواست که سلاح شان را به زمین بگذارند. طالبان این پیام را نیز رد نمود.
رییس جمهور غنی همچنان به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان طالبان را به آتش‌بس دعوت کرد. طالبان در پیوند به خواست رییس جمهور غنی و زلمی خلیلزاد، هیج گونه بهایی نداد و اعلام کرد جنگ در ماه رمضان برای این گروه فضیلت بیشتری به همراه خواهد داشت. طالبان کماکان از خاموشی تفنگ‌های شان امنتاع می‌کنند.
پیش از این، شماری ابراز خوش‌ بینی کرده بودند که طالبان هم نمی‌خواهند جنگ دوام پیدا کند، بلکه به دنبال راه حل سیاسی هستند. اما از آن ‌جایی که پیام‌‌های طالبان آشتی‌ جویانه نیست، بسیار بعید است که این گروه برنامه‌‌ای برای پایان جنگ و حل سیاسی داشته باشد
طالبان از روزی که در افغانستان ظهور کرده، تاکنون بر دوام جنگ تاکید دارد. گفته می‌شود طالبان صرف در یک مرحله گویا از جنگ دست کشیدند و آن زمانی بود که تازه حکومت این گروه سقوط کرده بود.
اگر طالبان همچنان بر طبل دوام جنگ بکوبند، بدون شک راه حل سیاسی و مذاکرات صلح به نتیجه نمی‌رسد.
به باور نویسنده، از رویکرد تهاجمی طالبان می‌توان دو برداشت بیرون داد. یکی اینکه ظاهراً طالبان می‌خواهند جدول خروج نیرو های خارجی را به امریکا تحمیل کنند و از جانب دیگر بتوانند در میز مذاکره با دیپلمات‌های امریکایی بیشتر چانه زنی نمایند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا