آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

حکمتیار:

طالبان و سیاسیون می‌خواهند مذاکرات در ترکیه برگزار شود/ امریکا در نبرد تحت فشار است

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مصاحبه‌ای پیرامون روند صلح، تنش‌های منطقه‌ای و انتخابات صحبت کرده و گفته، طالبان و گروه‌های سیاسی در اصول توافق کرده‌اند تا گفت‌وگوهای میان‌افغانی در یک مکان بی‌طرف، ترجیحاً در ترکیه برگزار گردد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مصاحبه‌ای پیرامون روند صلح، تنش‌های منطقه‌ای و انتخابات صحبت کرده و گفته، طالبان و گروه‌های سیاسی در اصول توافق کرده‌اند تا گفت‌وگوهای میان‌افغانی در یک مکان بی‌طرف، ترجیحاً در ترکیه برگزار گردد.
منابع آگاه از تحولات روند صلح به سرویس خبری آناتولی گفته است طالبان از اهرم فشار اصلی خود (خشونت) منصرف نمی‌شوند تمایل به کاهش خشونت دارند، در حالی که حکومت افغانستان روی آتش‌بس سراسری پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان‌افغانی پافشاری دارد.
روند صلح:
آقای حکمتیار در مصاحبه‌ای با آناتولی ضمن استقبال از مذاکرات امریکایی‌ها و طالبان گفته است: «ما معتقدیم ایالات متحده در جبهه نبرد از لحاظ بین‌المللی و داخلی تحت فشار است. دیپلمات‌ها و سربازان امریکایی از جنگ خسته‌اند. من با دونالد ترامپ رییس جمهور آن‌ها موافقم که جنگ افغانستان را فکاهی خواند، از آنجایی که (امریکایی‌ها) جدا از ضررهای مالی و جانی دیگر چیزی بدست نیاوردند».
آقای حکمتیار افزوده است که اگر در این توافق‌نامه به مسئله جبران خسارت قربانیان جنگ پرداخته نشود، به مسئله سه میلیون بی‌جاشده داخلی، حدود شش میلیون پناهنده، تخریب خانه‌های مسکونی، زندانی‌شدن و زخمی‌شدن مردم بی‌گناه، تمام این خسارات جنگ اگر جبران نشود، ما با چنین توافق‌نامه‌ای مخالفت و مقاومت می‌کنیم.
وی در رابطه به آینده افغانستان گفته است که هیچ گفت‌وگو با خارجی‌ها، به شمول امریکا نباید انجام شود. هیچ کشور خارجی نباید در مورد سیاست خارجی به ما دیکته کند.
آقای حکمتیار در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که با چنین سناریویی، آیا افغانستان به دوره داکتر نجیب بر نخواهد گشت و منجر به جنگ داخلی نمی‌شود، گفت: «افغانستان با مداخلات خارجی ویران شده است. آن‌ها برای بازسازی آن کمک نکردند. در گذشته، شوروی بود و اکنون ناتو است … به همین دلیل افغان‌ها باید خود در مورد مذاکرات میان‌افغانی، آتش‌بس و انتخابات به توافق برسند».
رهبر حزب اسلامی همچنان گفته، طالبان به طور خصوصی در مورد حکومت موقت موافقت کرده تا از گفت‌وگوهای میان‌افغانی و انتخابات نظارت کند. ما با گروه‌های سیاسی دیگر که در گذشته با آن جنگیدیم، نیز به توافق رسیدیم. من با حامد کرزی صحبت کردم. پیشنهاد ما این است و تمام آن‌ها موافقت کردند که یک کشور بی‌طرف باید از گفت‌وگوهای میان‌افغانی میزبانی کند.
وی با مخالفت نسبت به برگزاری گفت‌وگوهای میان‌افغانی در آلمان گفت: «پیشنهاد ما این است و ما می‌خواهیم ترکیه از (گفت‌وگوهای میان‌افغانی) میزبانی کند. من این نظر را با کرزی شریک ساختم. او موافق است. من هیچ حزب سیاسی را نمی‌بینم که با آن مخالف باشد. اما منتظر اعلام رسمی طالبان هستیم. آن‌ها در اصول موافق هستند اما منتظر امضای توافق‌نامه صلح با امریکا است».
تنش‌های منطقه‌ای:
گلبدین حکمتیار می‌گوید کمک‌های خارجی‌ها برای دموکراسی در افغانستان هیچ سودی نداشته است. چنانچه خارجی‌ها خود می‌گویند که ۵۰ درصد این کمک‌ها دزدیده می‌شود.
انتخابات:
آقای حکمتیار گفته است که به احتمال زیاد انتخابات به دور دوم می‌رود، اما تحت حکومت فعلی، دور دوم برای ما قابل قبول نیست. ما انتخابات را تحت نظارت حکومت موقت می‌خواهیم و رییس آن نباید کاندید باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا