آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

طالبان و نظام اسلامی؛ انتخابات در معادله است؟

در قانون اساسی کنونی، دولت دین رسمی دارد. نام دولت، جمهوری اسلامی است. معنای این تاکید در قانون اساسی این است که جمهوری ما مربوط به مسلمانان است و بر مبنای همین قانون، رییس جمهور باید مسلمان باشد.

گفت‌وگوی میان‌افغانی قطر با صدور یک قطعنامه هشت ماده‌ای به پایان رسید. در این قطعنامه روی چند مورد تاکید صورت گرفته است. افغانستان یک نظام اسلامی داشته باشد و تلفات افراد ملکی به صفر برسد. در این قطعنامه در ارتباط به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و نگاه طالبان به این پروسه چیزی گفته نشده است.
در گذشته گروه طالبان انتخابات را یک روند نمایشی می‌خواندند و می‌گفتند که همه چیز انتخابات را امریکایی‌ها تعیین می‌کنند. قرار است که در ششم ماه میزان سال روان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. ایالات متحده امریکا از برگزاری انتخابات در زمان معین استقبال می‌کند. روز گذشته محمد اشرف غنی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت که انتخابات در زمان تعریف شده آن برگزار می‌شود.
با آنکه گفت‌وگوهای صلح به مراحل حساس رسیده است و گفته می‌شود طالبان و امریکایی‌ها به یک توافق سیاسی دست می‌یابند، اما روشن نیست که طالبان همانند گذشته پروسه انتخابات را تخریب می‌کنند یانه؟
فرض کنیم که گفت‌وگوهای صلح تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نهایی نرسد، امنیت پروسه انتخابات چطور می‌شود؟ ناامنی از بزرگترین چالش‌های پروسه انتخابات است. نگاه مخرب طالبان به انتخابات مانع حضور سراسری مردم در انتخابات خواهد شد.
یکی از شاخص‌های محوری انتخابات، حضور سراسری مردم و رای دهندگان است. از تاکید طالبان در قطعنامه، روی نظام اسلامی بر می‌آید که دیدگاه این گروه هنوز به روند انتخابات تغییر نکرده است. همه می‌دانند که تعریف طالبان از نظام اسلامی چه است. اگر منظور طالبان از نظام اسلامی تمثیل هویت مسلمانی در حکومت باشد، چنین چیزی در حال حاضر هم در افغانستان صورت می‌گیرد.
در قانون اساسی کنونی، دولت دین رسمی دارد. نام دولت، جمهوری اسلامی است. معنای این تاکید در قانون اساسی این است که جمهوری ما مربوط به مسلمانان است و بر مبنای همین قانون رییس جمهور باید مسلمان باشد. با آن که بر هیچ کس پوشیده نیست که تعریف طالبان از نظام اسلامی چیست ولی با آن هم این موضوع تفسیربردار است. اگر مراد طالبان از داشتن نظام اسلامی یک حکومت غیر انتخابی باشد که مشروعیتش را از فتواها بگیرد نه تنها که برای افغانستان قابل قبول نیست بل انتخابات برای این گروه معنایی هم ندارد.
مقامات امریکایی در این اواخر اعلام کردند که گفت‌وگوهای صلح پیش از برگزاری انتخابات باید به نتیجه برسد و انتخابات در زمان معین برگزار شود. در صورتی که فرایند صلح منجر به توافق نشود، باید از طالبان خواسته شود که برای انتخابات ریاست جمهوری مزاحمت خلق نکنند. این کار را امریکایی‌ها باید انجام دهند و از طالبان تضمین بگیرند.
یکی از ارزش‌های درشت ۱۸ سال اخیر در افغانستان، تجربه انتخابات است. هر چند که این روند با کل نواقص تجربه شده است. در صورتی که طالبان همانند گذشته نگاه تخریبی به انتخابات داشته باشند، جامعه جهانی و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور باید به طور جدی زمینه حضور سراسری مردم را پای صندوق های رای فراهم نمایند. طالبان باید قبول کنند که مردم افغانستان به حکومت انتخابی به قیمت جان شان هم که شده بها می‌دهند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا