آخرین اخبارافغانستانتحلیلدسته بندی نشدهسیاست

طالبان و پاکستان؛ یکی به نعل یکی به میخ

گروه طالبان در پاکستان پایگاه‌ها و پناهگاه‌های متعدد و گسترده دارد که رهبری و مدیریت آن با توجه به هشدارهای سازمان‌های مبارزه با تامین مالی تروریزم به سازوکارهای جدید و پیمان‌های تازه نیاز دارد، پس سفر ملا برادر به پاکستان روی این موضوع صورت گرفته است

شکوهمند- خبرگزاری دید
یک روز پس از نشر گزارشی مبنی بر شامل شدن نام برخی از رهبران طالبان و شبکه حقانی-از جمله ملا برادر- در لیست تحریم‌های ملل متحد از سوی اسلام‌آباد، آقای برادر با هیئتی از این گروه و با دعوت وزیر خارجه پاکستان به این کشور سفر کرده است.
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است که یک هیئت این گروه به رهبری ملا برادر امروز یکشنبه (۲ سنبله) به پاکستان سفر کرده‌ است.
شاهین افزوده است که وی در این سفر با مقامات پاکستانی در مورد روند صلح، مسایل مهاجرین و دیگر موضوعات گفت‌وگو می‌کند.
به گفته شاهین، سفر هیئت طالبان به دعوت وزارت خارجۀ پاکستان انجام شده‌ است.
دعوت ملا برادر به اسلام‌آباد از سوی وزارت خارجه پاکستان؛ کشوری که اعلام کرد از تمام تحریم‌های ملل متحد علیه رهبران طالبان و دیگر شبکه‌های تروریستی پیروی می‌کند، مصداق بارز مَثَل یکی به نعل و یکی به میخ زدن است؛ چه اگر این رهبران در لیست تحریم‌ها قرار دارند، پس تروریست هستند و مراوده با تروریستان خلاف اصول و عرف بین‌الملل و دیپلماتیک است، اگر تروریست نیستند چرا در این لیست نام نویسی شده‌اند.
روز گذشته در یادداشتی نوشتم که پاکستان در خصوص موضوع تحریم‌ رهبران شبکه‌های تروریستی و کانال‌های تامین مالی تروریزم صادق نیست و دعوت از ملا برادر به خوبی نشان داد که عدم اعتماد بر پاکستان نه یک توهم توطئه که عین صواب است.
پاکستان روی ناگزیری اقتصادی که دارد، مطابق خواست سازمان‌های جهانی مبارزه با تامین مالی تروریزم برخی رهبران طالبان و شبکه حقانی را- این دو گروه بازوی قدرتمند استخبارات پاکستان در افغانستان علیه آنچه از دید آنان نفوذ هند خوانده می‌شود، هستند- شامل لیست تحریم‌های ملل متحد کرده، در غیر آن این رهبران مهمترین مهره‌های پیشبرد راهبرد امنیتی اسلام‌آباد در افغانستان بوده و جنرالان راولپندی از آنان نخواهند گذشت.
با این وجود، نه پاکستان تمایلی به از دست دادن این دو گروه تروریستی دارد و نه می‌خواهد که بازوی استراتژیک خود را در میدان افغانستان قطع کند.
به باور نویسنده، سفر آقای برادر به پاکستان در راستای مذاکره بر سر دور زدن (FATF) بوده و آن مسایلی که سخنگوی دفتر سیاسی طالبان یاد کرده، چتری است برای اصل موضوع که همانا همکاری و همیاری استخبارات نظامی پاکستان و شبکه‌های تروریستی همانند طالبان است.
گروه طالبان در پاکستان پایگاه‌ها و پناهگاه‌های متعدد و گسترده دارد که رهبری و مدیریت آن با توجه به هشدارهای سازمان‌های مبارزه با تامین مالی تروریزم به سازوکارهای جدید و پیمان‌های تازه نیاز دارد، پس سفر ملا برادر به پاکستان روی این موضوع صورت گرفته است.
پاکستان با عدم صداقت تمام، می‌خواهد با شامل نمودن صوری نام برخی رهبران طالبان در لیست تحریم‌ها، خاک به چشم جهان زده و شبکه‌های تروریستی را نیز داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا