آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهایرانجهانخبر های مهم

طا-لبان؛ خواستار ایجاد نمایندگی اقتصادی در چابهار ایران شد

خبرگزاری دید: درادامه تلاش‌های حکومت سرپرست برای دسترسی و استفاده از بندر چابهار در جنوب شرقی ایران، وزارت تجارت و صنعت طا-لبان با نشر اعلامیه‌ای گفت: هیئت فنی و تخصصی این وزارت در سفر به ایران درخواست کرده است که به این گروه مجوز دهند در منطقه آزاد چابهار نمایندگی اقتصادی ایجاد کند. این هیئت قرار است با مقامات ایران، درباره عملی کردن زنجیره ترانزیتی چابهار که افغانستان و آسیای میانه را به آب‌های آزاد وصل می‌کند، رایزنی کنند.

این وزارتخانه در اعلامیه‌ی خود گفته است؛ هیئت حکومت سرپرست خواستار ایجاد یک دفتر نمایندگی افغانستان در منطقه آزاد چابهار شده است. در اعلامیه‌ی وزارت تجارت و صنعت طا-لبان آمده است: “اختصاص زمین موردنیاز برای فعالیت‌ تجار افغانستان، اولویت دادن به کالاهای ترانزیتی از این مسیر و فراهم آوردن تسهیلات برای تجار و سرمایه‌گذاران افغان از سرفصل‌های اصلی مذاکرات در این سفر بود.”

وزارت تجارت و صنعت گروه حاکم افزوده است که حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهور ایران، از این پروژه حمایت کرده و در مورد عملی شدن آن به هیئت طا-لبان اطمینان داده است. اما رسانه‌های ایران به این نکته اشاره نکرده‌اند.

رسانه‌های ایران نیز این خبر را بازتاب داده و نوشته‌اند که هیئت فنی وزارت تجارت و صنعت طا-لبان به ریاست رئیس بخش ترانزیت بین‌المللی این وزارت، با حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران، ملاقات کرده است.

این درخواست اختصاص زمین و ایجاد دفتر نمایندگی حکومت سرپرست در چابهار درست یک هفته پس از آن صورت گرفت که طالبان از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری در یک پروژه بزرگ ساخت‌وساز در منطقه آزاد چابهار خبر دادند.

عبدالحکیم آصفی، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار، به رسانه‌ها گفت که سرمایه‌گذارانی از افغانستان در پروژه‌ای که “بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین” برج جنوب‌ شرق ایران توصیف شده است، ۳۵ میلیون دالر هزینه می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا