آخرین اخبارافغانستانسیاست

طا-لبان از آغاز تحقیقات در باره کشته شدن الظواهری در کابل خبر دادند

خبرگزاری دید: طا-لبان می‌گویند که تحقیقات را در مورد «ادعای امریکا» مبنی بر کشتن ایمن الظواهری در کابل آغاز کرده‌اند. حکومت طا-لبان تاکنون از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

طا-لبان از آغاز تحقیقات در باره کشته شدن الظواهری در کابل خبر دادند

دولت امریکا می‌گوید که نیروهای هوایی این کشور روز یکشنبه (۹ اسد) الظواهری را در حالی که در بالکن مخفی‌گاه خود در کابل ایستاده بود با شلیک موشک از هواپیمای بی‌سرنشین کشته‌اند.
سهیل شاهین که از سوی طا-لبان به‌عنوان نماینده در سازمان ملل تعیین شده، گفته است که طا-لبان در حال بررسی «ادعای» ایالات متحده مبنی بر کشته‌شدن ایمن الظواهری در کابل هستند که نشان می‌دهد رهبری این گروه از حضور وی در آن‌جا اطلاعی نداشته است.
او گفته است: «دولت و رهبری نه از آنچه ادعا می‌شود آگاه بودند و نه هیچ اثری در آن‌جا وجود دارد».
وی با بیان این‌که در حال حاضر تحقیقات برای صحت و سقم این ادعا در حال انجام است، گفته است: «نتایج تحقیقات به‌صورت عمومی به اشتراک گذاشته خواهد شد».
طا-لبان در ابتدا این حمله را فرود راکت به یک خانه‌ مسکونی خالی اعلام کرده بودند؛ اما سرانجام تأیید کردند که حمله‌ هوایی بوده و توسط هواپیمای امریکایی انجام شده است.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان پیش از آن که امریکا کشته‌شدن الظواهری را اعلام کند، گفت که در اوایل نوعیت این حمله مشخص نشده بود، اما یافته‌های ابتدایی ارگان‌های امنیتی و استخباراتی آنان نشان می‌دهد که این حمله توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکایی انجام شده است.
این داکتر جراح ۷۱ ساله‌ مصری پس از مرگ اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ رهبری القاعده را بر عهده گرفته بود.
او در حالی در کابل کشته شده است که طا-لبان در توافق دوحه به امریکا تعهد داده بودند که روابط خود با القاعده را قطع می‌کنند و در خاک افغانستان به گروه‌های تروریستی اجازه‌ فعالیت نمی‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا