آخرین اخبارافغانستانسیاست

طا-لبان از جرگه رهبران قومی و طا-لبان پاکستانی میزبانی می‌کنند

خبرگزاری دید: قرار است ۵۰ نفر از بزرگان قبایل پاکستان برای گفت‌وگو با طا-لبان پاکستانی مستقر در افغانستان به کابل سفر کنند.

طا-لبان از جرگه رهبران قومی و طا-لبان پاکستانی میزبانی می‌کنند

اعضای این جرگه به رسانه‌ها گفته‌اند که قرار است امروز سه‌شنبه(۱۰ جوزا) جرگه ۵۰ نفری از بزرگان برجسته قبایل پاکستان برای گفت‌وگوهای معنادار با طا-لبان پاکستانی مستقر در افغانستان به کابل پرواز کند.
مولانا صالح شاه سناتور سابق پاکستانی رهبری اعضای جرگه را بر عهده خواهد داشت. این جرگه شامل بزرگان قومی از تمام ولسوالی‌های هفت گانه قبیله‌ای از جمله وزیرستان جنوبی، وزیرستان شمالی، اورکزی، کرم، خیبر، مهمند و باجور می‌باشد.
در میان آن‌ها نمایندگان عمومی از جمله شوکت‌الله خان والی سابق خیبر پختونخوا، سناتور دوست محمد خان محسود، سناتور هلال مهمند، جی جی جمال و غیره حضور خواهند داشت.
شوکت الله خان والی پیشین خیبر پختونخوا و عضو جرگه، به نیوز انترنشنل گفته است که هیچ توافقی با طا-لبان پاکستانی صورت نگرفته است و برای اولین بار با رهبران طا-لبان پاکستان ملاقات خواهد کرد.
او گفته است که آن‌ها ترجیح می‌دهند که طا-لبان اسلحه را زمین بگذارند، به خانه بازگردند و در پاکستان زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.
اعضای این جرگه احتمالاً امروز از پیشاور عازم افغانستان خواهند شد و اگر پرواز از پیشاور لغو شود، از میدان‌هوایی اسلام‌آباد پرواز خواهند کرد.
یکی دیگر از اعضای جرگه که خواست نامش فاش نشود، گفته است که آن‌ها با رهبران ارشد طا-لبان از جمله نور ولی محسود، مفتی تحریک طا-لبان پاکستان، مولوی فقیر محمد و غیره دیدار خواهند کرد.
او افزوده است که طا-لبان افغانستان روند صلح را تسهیل خواهد کرد.
به گفته اعضای جرگه، برخی از رهبران شبه‌نظامی در ابتدا از شرکت در مذاکرات صلح با پاکستان خودداری کرده بودند، اما طا-لبان افغان به همه گروه‌های طا-لبان پاکستانی گفته که هر فرد یا گروهی که مایل به پیوستن به مذاکرات نباشد، باید افغانستان را ترک کند.
گفتنی است که چندی پیش مقامات پاکستانی برای گفت‌وگو با رهبران طا-لبان پاکستانی نیز به افغانستان آمده بودند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا