آخرین اخبارافغانستانسیاست

طا-لبان: انتحاری‌های ما از توافق با امریکا راضی نبودند، چون دیگر «شهید» نمی‌شدند

خبرگزاری دید: مقامات طا-لبان می‌گویند که انتحاری‌های این گروه از توافق‌نامه دوحه راضی نبودند، زیرا دیگر نمی‌توانستند شهید شوند.

برخی فرماندهان و اعضای ارشد طا-لبان به وال استریت جورنال گفته است که پس از امضای توافق‌نامه دوحه، فرماندهان نظامی آنان در اوایل از این توافق راضی نبودند و آن را ساده لوحانه می‌دانستند.
ملا محمد فاضل مظلوم که از زندان گوانتانامو آزاد شده و عضو تیم مذاکره‌کننده طا-لبان شد، به قطر و افغانستان سفر کرده تا شرایط را به فرماندهان محلی این گروه توضیح دهد.
برخی فرماندهان طا-لبان بر این باور بودند که توافق‌نامه دوحه ساده‌لوحانه است. چگونه باید اعتماد می‌کردند که ایالات متحده در واقع سال آینده افغانستان را ترک می‌کند؟ چرا باید از حمله به نیروهای امریکایی دست بر می‌داشتند، حتی در حالی که واشنگتن حق انجام حملات هوایی علیه آن‌ها را داشت؟
آقای محمود فرمانده نظامی وقت زون شرق طا-لبان که در گردهمایی در ولسوالی موسی قلعه هلمند شرکت کرده بود، می‌گوید: در جریان مذاکرات، بسیاری ادعا می‌کردند که امریکایی‌ها ما را فریب می‌دهند و این‌که همه این‌ها برای ما یک دام است.
وی افزود: بسیاری از فرماندهان نظامی می‌خواستند حملات به امریکایی‌ها را از سر بگیرند، به‌ویژه انتحاری‌ها بسیار غمگین بودند: آن‌ها گریه می کردند که دیگر نمی‌توانستند شهید شوند.
آقای محمود بیان داشته که استدلال مذاکره کنندگان سیاسی طا-لبان این بود که واشنگتن به تعهدات دوحه عمل می‌کند و از افغانستان خارج می‌شود.
پیامی که وی به سربازانش داشت، این بود که «این یک پیمان پیروزی» است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا