آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

زنان معترض:

طا-لبان قصد بازداشت ما را داشتند/ ۱۱ خبرنگار بازداشت و دو زن زخمی شدند

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: شماری از زنان فعال در کابل که روز سه‌شنبه در واکنش به اعلامیه اخیر «امارت اسلامی» مبنی بر محدودیت بر گشت و گذار زنان تظاهرات کردند، می‌گویند که طا-لبان قصد داشتند زنان معترض را مانند خبرنگاران بازداشت کنند.

شماری از زنان فعال در کابل روز گذشته در واکنش به وضع قوانین طا-لبان بر گشت و گذار زنان، راه‌پیمایی کردند و می‌گویند که افراد طا-لبان ما را تهدید کردند و مانع برگزاری اعتراض‌مان شدند.
ترانه ادیب از فعالان مدنی که روز سه شنبه ( ۷ جدی) در این گردهمایی شرکت کرده بود در صحبت به خبرگزاری دید گفت: نیروهای طا-لبان در هر گوشه و کنار مانع گشت و گذار زنان می‌شدند تا زنان نتواند به محل برگزاری گردهمایی برسند‌.

ترانه ادیب فعال مدنی

خانم ادیب افزود که نیروهای که طا-لبان دو برابر بیشتر از زنان معترض بود و آنها زنان را در پیش وزارت امر به معروف و نهی از منکر محاصره کرده بودند.
وی همچنان گفت که «نیروهای طا-لبان می‌خواست تمام ما را به سوی یک کوچه ببرد تا از آنجا نیروهای قطعه عمری شان تمام زنان را بازداشت کنند».
او افزود «وقتی که ما متوجه تماس تیلفونی یکی از طا-لبان شدیم فوراً خواستیم پراکنده‌ شویم تا به دست نیروهای عمری گرفتار نشویم».
خانم ادیب در ادامه گفت که ما به اعتراضات مان ادامه می‌دهیم تا جامعه بین‌المللی صدای ما را بشنود. وی در مورد اعلامیه وزارت امر به معروف و نهی از منکر گفت که این اقدام طا-لبان نه «انسانی» است و نه «اسلامی» و هیچ بار ارزشی در آن وجود ندارد.
وی از سازمان ملل خواست تا در این شرایط حساس صدای زنان افغان را بشنود و برای کمک به زنان اعلام آمادگی کنند.
حسینه صدیقی یکی دیگر از زنان معترض در صحبت به خبرگزاری دید گفت: طا-لبان ما را در نزدیکی شفاخانه ایمرجنسی متوقف کردند و اجازه نمی‌دادند به هیچ جای برویم چون آنها می‌گفتند که اعتراض و تظاهرات برای زن مسلمان جایز نیست کسانی که اعتراض می‌کنند و صدای شان را مردان نامحرم می‌شنوند مسلمان نیستند.

حسیبه صدیقی فعال مدنی

این فعال مدنی همچنان افزود که «خاموشی صدای زنان به معنی به رسمیت شناخته شدن طا-لبان در سطح بین‌الملل است و ما هرگز از موضع اعتراضی مان عقب‌نشینی نمی‌کنیم اگر طا-لبان به ما در جاده‌های کابل اجازه اعتراض را ندهند ما به اشکال دیگر اعتراض مان را ادامه خواهیم داد».
خواستیم در این مورد نظر قاری سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله «امارت اسلامی» را نیز داشته باشیم، ولی به رغم تماس‌های زیاد موفق به این کار نشدیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا