آخرین اخبارافغانستانسیاست

یوناما:

طراحان حمله خونین کابل به مصئونیت مردم توجه ندارند

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما دو روز پس از حمله موتربمب مهاجمان وابسته به گروه طالبان در مربوطات حوزه امنیتی شانزدهم کابل، طراحان این حمله را به بی‌اعتنایی نسبت به زند‌گی مردم بی‌گناه متهم کرده است.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما دو روز پس از حمله موتربمب مهاجمان وابسته به گروه طالبان در مربوطات حوزه امنیتی شانزدهم کابل، طراحان این حمله را به بی‌اعتنایی نسبت به زند‌گی مردم بی‌گناه متهم کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، یوناما با نشر خبرنامه‌ای گفته است که حمله روز دوشنبه در شهر کابل «زمانی به وقوع پیوست که کودکان به نزدیکی مکاتب‌شان رسیده بودند، این موضوع نشان می‌دهد کسانی که این حمله را در این زمان برنامه‌ریزی و اجرا کردند، به مصئونیت زندگی مردم بی‌گناه، بی‌اعتنا هستند.»
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل گفته است این حمله بر منطقه غیرنظامی و پر جمعیت انجام شده است و قانون بین‌المللی بشردوستانه به صورت واضح انجام این نوع حمله‌ها را بر مناطق غیرنظامی مردود قرار داده است. این نهاد گفته است که قانون بین‌المللی بشردوستانه، طرف‌های درگیر را به حفاظت و جلوگیری از آسیب‌ رسیدن به غیرنظامیان مکلف کرده است.
یوناما ضمن ابراز تأثر از وقوع این رویداد، گفته است بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که حمله روز دوشنبه در کابل «پیچیده و با انفجار مواد انفجاری» آغاز شده و در نتیجه آن به بیش از ۱۰۰ غیرنظامی که اکثرشان زخمی‌اند، تلفات وارد شده است. یافته‌‎های یوناما نشان می‌دهد که در میان قربانیان کودکان، زنان، کارمندان رسانه‌ای و دانش‌آموزان شامل هستند.
با این حال، تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان در واکنش به این حمله گفته است:« استفاده از مواد انفجاری در مناطق غیرنظامی باعث تداوم آسیب رساندن شدید به جمعیت ملکی افغانستان می‌شود و من خواهان توقف فوری این اعمال وحشیانه هستم.»
به گفته یاماموتو، این موضوع زمانی «فجیع» می‌شود که یک عمل خشونت‌بار از پیش برنامه‌ریزی شده بدون توجه به مصئونیت غیرنظامیان صورت می‌گیرد.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل تلفات غیرنظامیان را در این حمله غیرقابل قبول خوانده است و بار دیگر خواهان توقف خشونت و برقراری صلح شده است. او درعین حال از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که در حفاظت از جان غیرنظامیان بکوشند.
شش مهاجم وابسته به گروه طالبان صبح روز دوشنبه، دهم سرطان با انفجار یک موتربمب در برابر شهرک «گل‌بهار» از مربوطات حوزه شانزدهم پولیس در یکی از ساختمان‌های این شهرک جا گرفتند و برای هفت ساعت با نیروهای امنیتی درگیر شدند. این حمله پس از هفت ساعت درگیری با کشته شدن آخرین مهاجم پایان یافت. گروه طالبان مدعی شده است که در این حمله که هدف آن ریاست لوجستیک وزارت دفاع ملی بوده است، ده‌ها سرباز کشته شده است.
وزارت داخله رقم کشتگان را شش نفر شامل یک کودک، دو سرباز قطعات ویژه پولیس، یک محافظ تلویزیون خصوصی شمشاد و دو غیرنظامی اعلام کرده است. وزارت صحت عامه اما رقم کشتگان را یک نفر و زخمیان را ۱۰۶ نفر به شمول ۱۶ کودک و شش زن عنوان کرده است. وزارت دفاع ملی روز سه‌شنبه کشته شدن چهار کارمند این وزارت را تأیید کرده است که در این میان یک سرباز ارتش و یک افسر این وزارت شامل اند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا