آخرین اخبارجهانحقوق بشرزنانسیاست

طرح جدید امریکا برای کمک به زنان افغانستان

خبرگزاری دید: وزارت امور خارجه امریکا از طرح جدیدی تحت عنوان «اتحاد تقویت اقتصادی زنان افغان» برای کمک به زنان در افغانستان خبر داد.


وزارت خارجه امریکا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلان کرده است که «اتحاد تقویت اقتصادی زنان افغان» را راه‌اندازی کرده است.
آنتونی بلینکن که در حاشیهٔ هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی ملل متحد صحبت می کرد، گفت امریکا یکجا با متحدین و شرکای خود از طریق دیپلماسی زنان و دختران افغان را در عرصه‌های مختلف کمک می کند.
بلینکن افزود: ما یکجا با متحدین و شرکای خود به شمول جهان اسلام،‌ جبههٔ متحدی را سازماندهی می‌کنیم و از طا-لبان می‌خواهیم تا به حقوق زنان احترام بگذارند.
به اساس اعلامیهٔ وزارت خارجه امریکا، اتحاد تقویت اقتصادی زنان افغان (Afghan Women’s Economic Resilience) یک مشارکت جدید میان بخش سکتور عامه و خصوصی است که میان وزرات خارجه امریکا و دانشگاه بوستون ایجاد شده است.
بر اساس این اعلامیه، هدف از ایجاد این اتحاد، تسریع تجارت،‌ فعالیت‌های بشردوستانه،‌ تعهدات جامعهٔ مدنی برای پیشرفت متشبثین خصوصی زنان افغان، اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های آموزشی در افغانستان می‌باشد.
در اعلامیه از قول بلینکن گفته شده است که اتحاد تقویت اقتصادی زنان افغان نخستین ابتکار در نوع خود است که در پنج سال آینده به تعداد یک میلیون زن در افغانستان را در بخش‌های مختلف از جمله سکتور خصوصی و جامعه مدنی آموزش بدهد و حمایت کند.
از سویی هم، بلینکن در حاشیهٔ نشست مجمع عمومی ملل متحد گفته است که عملی کردن چنین ابتکار کار ساده‌ای نیست.
او گفته است:‌ با در نظر داشت قیودات شدیدی که طا-لبان تحمیل کرده‌اند،‌ انجام این کار مشکل خواهد بود. اما ما متعهدیم تا این حمایت را به صورت مصئون برای زنان در افغانستان فراهم کنیم.
امریکا در حالی از این طرح سخن می‌زند که دستاوردهای ۲۰ ساله در عرصه حقوق زنان در افغانستان با خروج امریکا ضرب صفر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا