آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلحگزارش

حمدالله محب:

طرح خلیلزاد ساختاری برای پیشبرد روند صلح است/ خشونت‌ها ۶۶ درصد کاهش یافته

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت، طرحی که به تازگی از سوی امریکا مطرح شده، یک طرح ساختاری است. او همچنان تاکید کرد که واقعات تروریستی ۶۶ درصد کاهش یافته است.


به گزارش خبرگزاری دید، حمدالله محب مشاور امنیت ملی، مسعود اندرابی وزیر امور داخله و شاه محمود میاخیل معاون سرپرست وزارت دفاع ملی در یک نشست خبری گفتند که با توجه به برنامه‌های پیشگیرانه در کشور، سطح خشونت‌ها ۶۶ درصد کاهش یافته است.
در ماه‌های اخیر سطح خشونت‌ها در کابل و برخی از ولایات کشور به گونه جدی افزایش یافته و ترورهای هدفمند و انفجارهای ناشی از ماین‌های مقناطیسی امنیت شهروندان را به مخاطره انداخته و سبب شکایت آنان در سراسر کشور از نهادهای امنیتی شده بود.
مشاور امنیت ملی در این نشست می‌گوید که طرح مشارکتی خلیلزاد، طرح دولت امریکا نیست، ساختاری است که گفت‎وگوهای صلح را سرعت می‌بخشد.
آقای محب افزوده است که با مطرح شدن این طرح، گروه طالبان باید آماده رفتن به صلح باشند در حالی که حکومت افغانستان همواره آماده رفتن به سوی صلح پایدار در کشور است، اما طالبان تاکنون هیچ کار عملی برای تسهیل روند صلح انجام نداده است.
مشاور امنیت ملی در مورد هیئت مذاکره کننده حکومت در دوحه گفت: تیم مذاکره حکومت افغانستان که در دوحه به سر می‌برد با گروه طالبان در حال صحبت است.
با آنکه قرار بود دور دوم مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان آغاز شود، اما به تاخیر افتاد. هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان بیش از دو ماه می‌شود که در دوحه به سر می‌برد اما تاکنون جلسه مهمی با هیئت طالبان نداشته است.
آقای محب افزود که تنها توافق با طالبان به معنی تامین صلح نیست، ما باید با پاکستان هم به توافق برسیم. او افزوده است که حکومت کوشش دارد که هم با گروه طالبان به توافق برسد و هم با کشورهای منطقه.
این مسئولان امنیتی همچنان گفتند که در مقایسه با چند هفته پیش سطح خشونت‌ها ۶۶ درصد کاهش یافته است.
مشاور امنیت ملی افزود، شروع مذاکرات در دوحه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که به صلح برسیم و اگر این مذاکرات بار دیگر به نتیجه مثبت نرسد، نیروهای دفاعی و امنیتی ما برای مقابله آمادگی کامل دارند.
همچنان مسعود اندرابی وزیر امور داخله که در این نشست شرکت کرده بود، گفت: ما اطلاعات و گزارش‌های زیادی دریافت کردیم که نشان می‌دهد طالبان در حال پلان‌گذاری حملات‌شان هستند و برای آغاز یک جنگ دیگر برنامه‌ریزی می‌کنند.
وزیر داخله کشور همچنان می‌گوید که این وزارت با آوردن اصلاحات در سکتور امنیتی برای مقابله و دفع حملات گروه طالبان آماده است.
اندرابی افزود که عملیات گروه طالبان در سال روان هیچ دستاوردی جز تلفات سنگین بر این گروه نداشت، در سال جاری بیش از ۶۰۰ تن از اعضای طالبان در قندهار و هلمند کشته شدند.
وی افزوده است که همین طور که در سال جاری حملات طالبان را مهار کردیم در سال آینده نیز مهار می‌کنیم.
وزیر داخله کشور در مورد تامین امنیت خبرنگاران و فعالان مدنی گفت که در این مورد برنامه‌های عملی روی دست است که با تداوم این برنامه‌ها از چندین تهدید علیه خبرنگاران و فعالان مدنی جلوگیری شده است. او افزود که وزارت داخله کشور با راه‌اندازی جلسات امنیتی شماری از عاملان این ترورها را بازداشت کرده و همچنان بر تامین امنیت خبرنگاران ادامه می‌دهد.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا