آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

نمایندگان:

طرح خلیلزاد صلح را تامین نمی‌کند/ سهم زنان در نشست مسکو کمرنگ است

شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند که طرح صلح خلیلزاد منجر به تامین صلح در کشور نمی‌شود. این نمایندگان همچنان از حضور کمرنگ زنان در نشست مسکو انتقاد کرده و می‌گویند که این قشر عظیم اجتماع نادیده گرفته شده است.

شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند که طرح صلح خلیلزاد منجر به تامین صلح در کشور نمی‌شود. این نمایندگان همچنان از حضور کمرنگ زنان در نشست مسکو انتقاد کرده و می‌گویند که این قشر عظیم اجتماع نادیده گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری دید، نمایندگان مجلس در نشست عمومی امروز چهارشنبه(۲۷حوت) از کمرنگ بودن زنان در ترکیب هیئت دولت که برای اشتراک در نشست صلح مسکو عازم روسیه شده، انتقاد کردند.
این نمایندگان در نشست امروز تاکید کردند که در نشست‌های بعدی باید به زنان سهم بیشتری داده شود.
همچنین در نشست امروز شماری از نمایندگان با اشاره به طرح صلح «خلیلزاد» خاطر نشان ساختند که این طرح موقتی بوده و به صلح پایدار در کشور نمی‌انجامد.
شینکی کروخل نماینده کابل در مجلس گفت: «در ترکیب ۱۷ نفری هیئت صلح؛ تنها حبیبه سرابی به عنوان نماینده زنان حضور دارد. این ترکیب به هیچ وجه قابل قبول زنان افغانستان نمی‌باشد».
وی عنوان کرد: زنان در جنگ هم دوش مردان قربانی داده‌اند و اینک در گفت‌وگوها باید به همان اندازه نماینده داشته باشند.
نماینده کابل یادآور شد: در نشست صلح مسکو درحالی تنها حبیبه سرابی به نمایندگی از زنان شرکت می‌کند، که احزاب به ویژه حزب اسلامی ۳ نفر را به نمایندگی از خود فرستاده‌اند.
حلیمه صدف کریمی نماینده جوزجان نیز نشست مسکو را «نمایشی» خواند و ابراز داشت: در این نشست متاسفانه یک قشر عظیم جامعه نادیده گرفته شده است.
کریمی تصریح کرد: هرچند تمام جنگ را مردان می‌کنند؛ اما بیشتر بدبختی آن متوجه زنان می‌باشد و باید در گفت‌وگوها هم این قشر به حد کافی نماینده برای دفاع از ارزش‌ها داشته باشند.
محمد علی اخلاقی نماینده غزنی نیز گفت: ترکیب هیئت صلحی که به مسکو سفر کرده‌اند، کاملاٌ نامتجانس می باشد و در آن جایگاه زنان نادیده گرفته شده است.
وی همچنین با بیان این که تمام مردم افغانستان خواستار صلح پایدارند، خاطر نشان ساخت: در گفت‌وگوهایی که ارزش‌ها نادیده گرفته شود، صلح پایدار برقرار نخواهد شد.
بر بنیاد گفته‌های اخلاقی؛ در نسخه‌ای که خلیلزاد به همراه آورده اکثر ارزش‌ها پامال شده و این نسخه منجر به صلح در کشور نخواهد شد.
با این وجود، احمد جاوید جیحون معاون اول مجلس نیز تاکید کرد: نباید سهم زنان در گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته شود.
در همین حال، علی اکبر جمشیدی نماینده دایکندی در مجلس با اشاره به طرح صلح خلیلزاد گفت: «طرحی که خلیل‌زاد برای آن لابی‌گری می‌کند و آن را یک نقشه راه برای صلح افغانستان می‌خواند، دارای معایب و مشکلات زیادی می‌باشد».
بر بنیاد گفته‌های جمشیدی؛ در این طرح دولت را با طول و عرض آن و به شمول احزاب سیاسی در یک طرف و گروه طالبان را در طرف دیگر قرار داده و برای شان حق مساوی تعرف کرده‌اند.
نماینده دایکندی افزود: این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و جدا از این که توازن را بر هم می‌زند، قانون اساسی و سایر ارزش‌ها را نیز پامال می‌کند.
با این حال، هیئت دولت جمهوری اسلامی افغانستان امروز با ترکیب ۱۲ نفری در حالی عازم مسکو شد که در ترکیب آن فقط حبیبه سرابی به عنوان تنها زن عضو وجود داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا