آخرین اخبارافغانستانسیاست

طرح عقب‌نشینی از مناطق کم جمعیت، آیا کابل باز هم مشروعیت خواهد داشت

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ از نیروهای افغنستان تحت حمایت این کشور می‌خواهد تا از مناطق کم جمعیت به سمت مناطق پرجمعیت کشور عقب‌نشینی کنند.



گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ از نیروهای افغنستان تحت حمایت این کشور می‌خواهد تا از مناطق کم جمعیت به سمت مناطق پرجمعیت کشور عقب‌نشینی کنند.
روزنامه نیویارک‌تایمز به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده است که این کار به منظور محافظت از نیروهای نظامی در برابر حملات بالای پوسته‌های دور افتاده و آسیب‌پذیر و همچنان به خاطر محافظت از شهرهایی مانند کابل و سایر مراکز پر جمعیت صورت می‌گیرد.
بر اساس این گزارش، این امر به طور موثر اطمینان می‌دهد که طالبان و دیگر گروه‌های شورشی مناطقی را که قبلاً تسخیر کرده‌اند، حفظ می‌کنند و دولت در کابل از سرمایه‌ها و شهرهایی مانند قندهار، کندز، مزارشریف و جلال‌آباد محافظت می‌کند.
نیو‌یارک تایمز گفته است که عقب‌نشینی به شهرها تصدیقی است که حکومت دست‌نشانده در افغانستان همچنان قادر به هدایت و محافظت از جمعیت روستایی فراگیر کشور نیست.
در این گزارش آمده است که این استراتژی بستگی به تمایل دولت افغانستان برای بازگرداندن نیروهایش دارد.
از طرفی، یک مقام وزارت دفاع امریکا گفته است که برخی از فرماندهان افغانستانی علیه این تلاش امریکا پافشاری کرده‌اند، به این دلیل که مردم محلی احساس خیانت می‌کنند.
محمد کریم اتل یکی از اعضای شورای ولایتی هلمند گفته است:« ترک مردم در شرایطی که هیچ‌گونه احترام به آن‌ها نیست، نقض حقوق بشر است.
این ممکن است ضعیف‌ترین نقطه دولت باشد که امنیت و دسترسی به مشکلات مردم را فراهم نمی‌کند.»
بر اساس گزارش سیگار، از ۴۰۷ ولسوالی افغانستان، دولت بالای ۲۲۹ ولسوالی کنترول و یا نفوذ شدید دارد و طالبان ۵۹ ولسوالی را در اختیار دارد. ۱۱۹ ولسوالی باقی‌مانده بین دو جناح دست به دست می‌شود.
در همین حال، حمدالله محب سفیر افغانستان در ایالات متحده گفته است که از این که نیروهای امریکایی و داخلی مناطق روستایی را ترک کرده‌اند، اساساً آن‌ها را به طالبان واگذار کرده‌اند.
غلام سرور حیدری معاون سابق فرمانده پولیس ولایت بادغیس گفته است که نیروهایش از شهر کوچکی به نام «دره بوم» پس از آن که ارتش ملی افغانستان در ماه گذشته آنجا را ترک کرد، خارج شدند.
به گفته وی:« ما باید زندگی ۱۰۰ نفر را به خطر اندازیم تا این منطقه را دوباره پس بگیریم.»
در همین حال، برخی کارشناسان داخلی نیز این طرح امریکا را خیانت به مشروعیت سیاسی حکومت و نظام افغانستان تعبیر کرده و می‌گویند که امریکا در صدد دادن مناطقی به طالبان است.
نجیب پیکان تحلیلگر امور سیاسی در کشور می‌گوید که این طرح امریکایی‌ها دو بعد دارد، یکی تضعیف مشروعیت حکومت و دیگر امتیاز دادن به طالبان.
با این همه، گزارش‌هایی نیز از مذاکرات مستقیم امریکا و طالبان در قطر وجود دارد و در تازه‌ترین مورد، برخی منابع از میان طالبان گفته‌اند که مذاکرات با ایالات متحده سازنده بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا