آخرین اخبارجهانسیاست

طرح قانون عفو عمومی از سوی امام‌علی رحمان به پارلمان تاجیکستان ارائه شد

رئیس جمهور تاجیکستان طرح قانون عفو عمومی را در این کشور به پارلمان پیشنهاد کرده است. طرحی بر اساس آن صدها زندانی سیاسی مشمول عفو شده و از زندان آزاد خواهند شد.


به نقل از بی بی سی، بر اساس یک فرمان دیگر امام‌علی رحمان که امروز دوشنبه (۷سنبله) امضا کرد، اجلاس اضطراری مجلس نمایندگان یا مجلس سفلای پارلمان تاجیکستان روز ۶ سپتمبر(۱۴سنبله) برای بررسی و تصویب قانون عفو برگزار خواهد شد.
این قانون عفو در آستانه سی‌امین سالگرد استقلال تاجیکستان تصویب می‌شود.
۹ سپتمبر مصادف با روز استقلال تاجیکستان از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است.
در خبرنامه دفتر مطبوعات ریاست جمهوری تاجیکستان گفته شده که انتظار می‌رود در مجموع ۱۶ هزار نفر در این کشور شامل این عفو بشوند.
مقامهای تاجیک می‌گویند، از جمله ۱۰۷۰۰ نفر از زندان و بازداشتگاه‌ها آزاد خواهند شد و دوره محکومیت ۵۳۰۰ زندانی کاهش خواهد یافت.
در طرح قانون عفو به زنها، نابالغان، افراد بالای ۵۵ سال، معلولان، بیمارانی حالشان وخیم است، برندگان جوایز دولتی، کهنه سربازان جنگ و اتباع خارجی اولویت داده شده است.
بر اساس طرح قانون عفو، افرادی که مرتکب جرایم مخصوصاً سنگین شده‌اند، و یا بعد از رهایی از زندان در پی قانون عفو دو سال قبل دوباره دست به جنایت زده‌اند، شامل قانون عفو نخواهند شد.
انتظار می‌رود قانون عفو بعد از تصویب آن در پارلمان، در طول دو ماه اجرا بشود.
آخرین بار در پاییز سال ۲۰۱۹ در تاجیکستان قانون عفو به تصویب رسیده بود که بر اساس آن نزدیک ۲۰ هزار زندانی و افراد مظنون در ارتکاب جرایم گوناگون عفو شده بودند.
تا حالا مشخص نیست که قانون جدید عفو شامل حال برخی از فعالان سیاسی و چهره‌های مطرح در تاجیکستان که به دوره‌های طولانی محکوم به زندان شده‌اند، خواهد شد یا نه.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا