آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

«طرح کاهش چشمگیر خشونت‌ها» و امیدواری مردم برای تامین صلح پایدار

طرح کاهش چشمگیر خشونت‌ها از ساعت ۱۲ بامداد شنبه(۳حوت) اجرایی شد و قرار است برای یک هفته اجرایی باشد. در جریان اجرایی شدن این طرح، شهروندان کشور برای تامین صلح پایدار در کشور امیدوار شده‌اند.

گزارش از سید محمد حسین حسینی
طرح کاهش چشمگیر خشونت‌ها از ساعت ۱۲ بامداد شنبه(۳حوت) اجرایی شد و قرار است برای یک هفته اجرایی باشد. در جریان اجرایی شدن این طرح، شهروندان کشور برای تامین صلح پایدار در کشور امیدوار شده‌اند.
به گزارش خبر گزاری دید، با اجرایی شدن طرکاهش چشم‌گیر خشونت‌ها، امیدواری شهروندان کشور برای قطع جنگ و تامین صلح پایدار افزایش یافته است.
باشندگان شهر کابل با ابراز خرسندی از اجرایی شدن این طرح، از طرف‌های درگیر می‌خواهند که هرچه زودتر به قطع کامل جنگ و صلح پایدار روی بیاورند.
احمد ذکی قادری باشنده شهر کابل به خبرگزاری دید گفت: « کاهش خشونت می‌تواند برای مردم بسیار فرصت‌های خوبی را مهیا سازد و امیدوار هستیم که منجر به صلح دایمی شود».
وی همچنان گفت که به عنوان یک شهروند افغانستان خوشبین است که این کاهش خشونت‌ها کمک کند بر امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان و زمینه گفت‌وگوهای میان‌افغانی را بیشتر کند.
خالد صدیقی کارمند دولت اما آرزو دارد که طالبان در روند صلح صادق باشند: « امیدوار هستیم تا طالبان در روند صلح صادق باشند اگر چه گروه طالبان یک دست نیستند، ولی بازهم امیدوار هستیم در این روند صادق باشند»
وی گفت کاهش خشونت‌ها یک روزنه امید است برای مردم افغانستان تا بتوانند به صلح دست بیابند.
انصارالله عمری دیگر باشنده کابل گفت: « کاهش خشونت‌ها بدون شک به سود مردم است و زمینه ساز برای آمدن صلح در افغانستان است».
جنگ چهل ساله در کشور که تاکنون پای دو ابر قدرت در آن دخیل بوده است، سه نسل را درگیر کرده و شهروندان را به شدت خسته ساخته است. طرح کاهش خشونت کورسوی امیدی است که به سوی ختم جنگ گشوده است.
در همین حال، دانش بختیاری استاد دانشگاه در مورد طرح کاهش خشونت به خبرگزاری دید، گفت: « در هر صورت در بازی جاری صلح طالبان به عنوان عنصر اصلی صلح مذاکره با امریکا قرار دارد و کاهش خشونت در اقدام عملی روند صلح اولین گام است که هم انضباط و انسجام داخلی و هم تعهد عملی آن‌ها را به نمایش خواهد گذاشت».
آقای بختیاری افزود: « اگر این مرحله با موفقیت سپری شود هم حکومت به عنوان نماد رسمی و سیاسی کشور و طالبان به عنوان نماد تقابل دولت یک گام به سمت صلح برای جلب افکار عمومی و نشانه تعهد ملی هردو محسوب خواهد شد و این امر نشانه خوبی برای رسیدن به آتش‌بس تلقی خواهد شد».
به باور آقای بختیاری، هر توافق و تعامل نیازمند یک تضمین نهادهای نظارتی است و آنچه مهم است، این که افغانستان کانون توجه و نظارت جهانی قرار گرفته است و این توجه جهانی بهترین ناظر بین‌المللی محسوب می‌شود.
این استاد دانشگاه، میزان تعهد امریکا و طالبان را در این روند بهترین مهک برای ماهیت و حیثیت هردو جانب می‌داند.


از سویی هم، مولوی عبدالقادر قانت رییس شورای علمای ولایت کابل در این مورد به خبر گزاری دید گفت: « امیدوار هستیم که کاهش خشونت ها منجر به آتش بس دایمی شود».
آقای قانت افزود: «طالبان راه حلی به جز توافق صلح با حکومت ندارند و به گفته رهبران طالبان، بعد از آنکه با امریکا به توافق رسیدیم مذاکرات میان‌افغانی را شروع خواهیم کرد و این خود روزنه امیدی است برای آتش‌بس دایمی در کشور».
به گفته آقای قانت، کاهش خشونت یک مقدمه است برای آتش بس دایمی و پیش‌شرطی است برای مذاکرات میان‌افغانی به خاطر اینکه آن طرف طالبان از جنگ خسته شده‌اند و این طرف هم مردم افغانستان تشنه صلح هستند.


با این همه، مقامات امریکایی در دیدار با رییس جمهور غنی تاکید نموده‌اند که هر بند و ماده توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان مبتنی بر شروط است و اگر از سوی طالبان تخلف صورت بگیرد. با آنان برخورد خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا