آخرین اخباراجتماعافغانستانامنیت و حوادثگزارش

شهروندان:

طرف‌های درگیر مذاکره کنند/ اگر جنگ شود مردم نابود می‌شوند

همزمان با سپری شدن عید سعید فطر، نگرانی‌ها از افزایش جنگ در کشور همچنان ادامه دارد و شهروندان به این باور هستند که در ماه‌های پیش‌رو یک بار دیگر افغانستان در آتش جنگ خواهد سوخت.

همزمان با سپری شدن عید سعید فطر، نگرانی‌ها از افزایش جنگ در کشور همچنان ادامه دارد و شهروندان به این باور هستند که در ماه‌های پیش‌رو یک بار دیگر افغانستان در آتش جنگ خواهد سوخت.
شماری از شهروندان با ابراز نگرانی از وضعیت بد اقتصادی و فقر می‌گویند که مردم در سراسر کشور از بیکاری و فقر رنج می‌برند و این بحران مالی ملت را به ستوه آورده است.
با پایان ماه رمضان شهروندان کشور از وضعیت پسا رمضان نگرانند و می‌گویند که ملت افغانستان دیگر توان جنگ و خونریزی را ندارد و طرف‌های جنگ باید از راه مذاکره به تفاهم برسند.
شماری از باشندگان کابل می‌گویند که ماه رمضان با تمام مشکلات قیمتی که پیش آمده بود پایان یافت، اما آنچه ما شهروندان را نگران کرده وضعیت پسا رمضان است.
امید احمدی از شهروندان کشور به خبرگزاری دید می‌گوید که شایعات در مورد وقوع یک جنگ دیگر مردم را به شدت نگران ساخته و همه روزه مردم در حال فرار از کشور هستند.
احمدی می‌گوید که کسانی که هزینه رفتن به خارج را داشته از افغانستان فرار کرده است، زیرا در اینجا هیچ آینده مطلوبی در انتظار هیچ شهروند افغانستان نیست.
وی می‌گوید که دلیل فرار شهروندان از افغانستان، بحران اقتصادی، بیکاری، فقر، عدم امنیت و … است که همه روزه هزاران تن کشور شان را ترک کرده و از راه‎های غیر قانونی فرار می‌کنند.
ضیاالحق یکی از شهروندان کشور به خبرگزاری دید می‌گوید که وضعیت اقتصادی مردم به شدت بحرانی است اگر کشورهای جهان و امارت اسلامی به این موضوع توجه و اقدام فوری نکنند بحران انسانی رخ خواهد داد.
ضیاالحق می‌گوید که در ماه رمضان بهای مواد غذایی دو برابر شده بود و این افزایش همچنان ادامه دارد.
او می‌گوید که به دلیل فقر و بیکاری از مزارشریف به کابل آمده است و کارگری می‌کند. خانواده ۸ نفری وی در مزار شریف هستند و خودش تنها نان‌آور خانواده است.
ضیاالحق می‌گوید که راه نجات بحران بیکاری افغانستان این است که تدابیر بنیادی گرفته شود تا زمینه کار به مردم افغانستان فراهم و از مهاجرت‌های غیر قانونی جلوگیری شود.
این در حالی است که همه ساله در ماه رمضان قیمت مواد خوارکی افزایش می‌یافت اما امسال افزایش بهای مواد خوراکی بی سابقه گفته شده و شهروندان از آن شکایت دارند.
در هشت ماه گذشته موج بزرگی از فقر و بیکاری در کشور شکل گرفت و صدها هزار تن از کشور مهاجرت کردند و تعداد زیادی با فقر و تنگدستی دست و پنجه نرم می‌کنند.
در ماه‌های اخیر شماری از کشورها کمک‌های بشر دوستانه‌شان را به افغانستان فرستادند و این کمک‌ها همچنان ادامه دارد. با این همه شماری از شهروندان از نبود یک میکانیزم برای توزیع کمک‌ها شکایت می‌کنند و مسئولان امارت اسلامی و وکلای گذر به حیف‌ومیل این کمک‌ها متهم شدند.
عبدالرحمان یکی دیگر از شهروندان کشور به خبرگزاری دید می‌گوید که امارت اسلامی باید از سوی کشورهای جهان به رسمیت شناخته شود تا بحران اقتصادی افغانستان حل شود.
او می‌افزاید: اگر حکومت طا-لبان به رسمیت شناخته نشود وضعیت وخیم‌تر می‌شود و ممکن است یک فاجعه انسانی در کشور رخ بدهد.
وی همچنان می‌گوید که شایعات در مورد جنگ در سراسر کشور مردم را به وحشت آورده و باعث نگرانی مردم شده است.
او می‌گوید که اگر یک بار دیگر در کشور جنگ شود تنها ملت افغانستان آسیب می‌بیند و ممکن است بار دیگر کشور ویران و نابود شود.
وحیدالله با ابراز نگرانی از وضعیت بیکاری و فقر در کشور می‌گوید تمام طرف‌های درگیر در مسایل افغانستان باید راه مذاکره و گفت‌وگو را پیش بگیرند زیرا اگر یک بار دیگر آتش جنگ در کشور شعله‌ور شود تمام مردم کشور را ترک کرده و یا تلف خواهند شد.
گفتنی است که حملات تروریستی چند هفته اخیر در کابل و مزارشریف و کندز مردم را از ادامه ناامنی و جنگ نگران کرده است.

نویسنده

رسول شهزاد_ کابل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا