آخرین اخبارافغانستانسیاست

طرف‌های نشست ترکیه، نمایندگان «آی اس آی» بودند

امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی در مورد نشست غیر رسمی نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در ترکیه، تاکید کرده که طرف‌های مذاکره در این نشست، بیشتر نمایندگی از “آی اس آی” می‌کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، سومین نشست غیر رسمی نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در اوایل هفته در استانبول ترکیه برگزار شد.
نمایندگان اشتراک کننده در این نشست گفت‌وگوهای شان را سازنده خوانده و ابراز امیدواری کردند که این نشست‌ها زمینه‌ساز مذاکرات رسمی بین نمایندگان دولت افغانستان و مخالفان مسلح شود.
بر بنیاد گزارش‏ها، گفته می‌شود که این سومین دور مذاکرات غیر رسمی بود.
محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح نیز تایید کرد که گفت‌وگوهای غیر رسمی با مخالفان مسلح جریان دارد.
اما شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به برگزاری این نشست گفته است که افراد و اشخاصی كه در تركيه با شماری از اعضای طالبان صحبت كرده‌اند، از حكومت افغانستان نمايند‌گی نمی‌كنند.
از سویی هم، ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان می‌خواند نیز مذاکرات ترکیه را «جعلی» و «دسیسه استخباراتی» خوانده و تاکید کرده که حضور نماینده طالبان در این مذاکرات حقیقت ندارد.
در همین حال، امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی کشور به نشست صلح در ترکیه چنین واکنش داشته است:« از ترکاری فروش تا موتر فروش دنبال صلح تخیلی.»
آقای صالح در صفحه فیسبوک خود نوشته:«معلوماتی که به من از چندین منبع با دسترسی مستقیم رسیده است، حکایت از آن دارد که مذاکرات با طالبان در استانبول ترکیه تکرار افتضاح گذشته و خنده‌آورتر است.»
وی نگاشته:« ملا رووف که خودش را نماینده طالبان می‌نامد قبلاً با حزب اسلامی بوده و پس از سال ۲۰۰۳ بدین‌سو دیگر هیچ‌فعالیت نداشته است. او تکیلف چربی خون و شکر دارد و مذاکرات برایش بهانه‌ای برای تداوی مفت است. یکی دیگر از طالبان تخیلی شخصی است که در پشاور موتر فروشی دارد و او نیز مربوط حزب اسلامی است.»
رییس پیشین امنیت ملی افزوده است:« با مطلع شدن ازین افتضاح، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان به سخنگویان دولت هدایت می‌دهد که نقش دولت را تکذیب و رد نمایند. این درحالی است که آقای جریر قبل از رفتن به ترکیه، مسایل را با آقای خلیلی رییس شورای صلح در میان گذاشته بود. از این‌که آقای خلیلی از تشکیلات طالبان اطلاعات در اختیار ندارد، به آسانی در گرداب یک بازی کوچک تجارتی – استخباراتی گیر افتاده است. این افتضاح حتی در میان شورای عالی صلح به یک تمسخر مبدل شده است.
گفتنی است که حکومت پس از نشر خبر نشست ترکیه آن را رد کرده و گفت که حکومت در آن حضور نداشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا