آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

طرف مذاکره کننده با طالبان مشخص شود

حکومت افغانستان می‌بایست در گام نخست با امریکا رای زنی کند تا روشن شود که کدام طرف، مذاکره کننده با طالبان باشد، کابل یا واشنگتن؟



جنگ چندین ساله افغانستان به پخته‌گی لازم برای پایان آن رسیده است. طرف‌های درگیر این جنگ به شمول حکومت افغانستان، گروه طالبان و ایالات متحده امریکا – به عنوان بزرگترین حامی حکومت کابل-، هیچ کدام شانس پیروزی در این نبرد ندارد. تمایل هر سه طرف برای مذاکره و صلح، نشان می‌دهد که تمامی طرف‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که از راه نبرد نظامی پیروزی ممکن نیست.
بُن‌بست نظامی در جنگ افغانستان در واقع فرصتی خواهد بود برای پایان جنگ از در مذاکره و صلح.
به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای مذاکره صلح با طالبان، اما هنوز روشن نشده است که طرف مذاکره‌کننده با طالبان کدام آدرس باشد، حکومت افغانستان یا ایالات متحده امریکا.
گروه طالبان چون حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد، حاضر نیست که با حکومت کابل وارد مذاکره و گفت‌وگو شود. طالبان همواره تاکید دارد که برای پایان جنگ، امریکایی‌ها می‌بایست با آن‌ها مذاکره کند.
اخیراً یک روزنامه امریکایی گزارش کرده است که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به شماری از دیپلمات این کشور دستور داده است که زمینه مذاکره را با طالبان فراهم کنند.
مذاکره طالبان با امریکایی‌ها، با موجی از واکنش‌های منفی در افغانستان مواجه شد. ریاست جمهوری و برخی از احزاب سیاسی پافشاری داشتند که مدیریت صلح و مذاکره با مخالفان مسلح دولت، به دست حکومت کابل باشد و درعین حال، نقش افغانستان در روند مذاکره با طالبان باید برجسته باشد.
نشستن امریکا روی میز مذاکره با طالبان، گفته‌های کاخ سفید و جامعه جهانی را که در این چند سال گفته‌اند رد می‌کند. دولت امریکا و جامعه جهانی تاکید داشتند که روند مذاکره و صلح با طلبان باید به رهبری حکومت افغانستان باشد.
در یک سال اخیر نشست‌هایی در کشورهای منطقه به منظور پایان جنگ برگزار شد. اما تمامی نشست‌ها را می‌توان وقت‌کشی برای مذاکره با طالبان توصیف کرد. رهبری گروه طالبان در قبال تمام این اجلاس‌ها واکش نشان داده و گفته‌اند این نشست‌ها سناریوی سیاسی کاخ سفید است.
مراجعه به علمای جهان اسلام برای ترغیب طالبان به صلح، یک تلاش بی‌حاصل است زیرا، جنگ طالبان در افغانستان ابعاد سیاسی، مالی و استخباراتی دارد و این جنگ را با چنین ابعاد گسترده نمی‌توان صرف با فتوای علما به صلح تبدیل کرد.
به تازه‌گی گزارش شده است که برخی از اعضای گروه طالبان در دفتر قطر با برخی از مقامات امریکایی مذاکره داشه‌اند و امروز نیز یک روزنامه غربی، به نقل از گروه طالبان نوشته است که مذاکره با مقامات واشنگتن نتایج خوبی در پی داشته است.
روزنامه نیوریاک‌تایمز در مطلبی آورده است که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا تصمیم گرفته است بخشی از خاک افغانستان را رسماً در اختیار طالبان قرار بدهد.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان چند وقت قبل گفته بود که مناطقی در افغانستان به طالبان واگذار شود.
امریکایی‌ها دست کم ۱۷ سال پیش به هدف نابودی گروه طالبان به افغانستان حمله کرده و تاکنون موفق به انجام این ماموریت نشده است. طالبان همان قدر تاکیدی که روی صلح دارد، به همان پیمانه برای مردم افغانستان یک تهدید جدی است.
افکار عمومی به این گمان است که امریکایی‌ها در خصوص پایان جنگ در افغانستان صادقانه عمل نمی‌کند و آن‌ها برای حضور داشتن در خاک افغانستان، موجودیت طالبان را بهانه قرار داده‌اند تا حضور دراز مدت شان را توجیه کند.
در فرجام حکومت افغانستان می‌بایست در گام نخست با امریکا رای زنی کند تا روشن شود که کدام طرف مذاکره کننده با طالبان باشد، کابل یا واشنگتن؟
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا