آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

طلسمِ کرسی ریاست مجلس شکست/ رحمانی رییس شد

پس از تنش‌ها و کنش‌ها بر سر کرسی ریاست مجلس نمایندگان، سرانجام امروز این طلسم شکست و میر رحمان رحمانی نماینده مردم پروان با به‌دست آوردن ۱۳۶ رأی رییس شد.

پس از تنش‌ها و کنش‌ها بر سر کرسی ریاست مجلس نمایندگان، سرانجام امروز این طلسم شکست و میر رحمان رحمانی نماینده مردم پروان با به‌دست آوردن ۱۳۶ رأی رییس شد.
به گزارش خبرگزاری دید، در نخستین انتخابات، چهار نامزد برای بدست آوردن کرسی ریاست مجلس، با هم به رقابت پرداختند که میررحمان رحمانی با ۷۵ رأی ، کمال ناصر اصولی ۶۹ رأی، میرویس یاسینی ۵۹ رأی و عمرنصیر مجددی ۷ رأی کسب کردند و هیچ یک از آنان نتوانستند آرای کامل را بدست آورند و به عنوان رییس پارلمان انتخاب شوند.
به این ترتیب روند رأی‌دهی در انتخابات دوم میان کمال ناصر اصولی نماینده مردم خوست در مجلس و میررحمان رحمانی مجدداً برگزار شد. چون در آن جلسه ۲۴۷ نماینده حاضر بود، هر نامزد برای پیروزی نیاز به بدست آوردن ۱۲۴ رأی داشت که در پایان پروسه رأی‌گیری، رحمانی موفق به بدست آوردن ۱۲۳ رأی و اصولی موفق به گرفتن ۵۵ رای شد، ولی جنجال پس از آن آغاز شد که یک رأی آقای رحمانی «خالدار» از آب درآمد.
هرچند رحمانی یک رأی کم داشت تا پنجاه جمع یک رأی را کسب کند و به عنوان رییس برگزیده شود، روی اعتباردهی به یکی از آرایی که به دلیل موجودیت یک نقطه از سوی هیئت موقت مجلس باطل اعلام شده بود، تأکید داشت.
در حالیکه رییس موقت مجلس پس از شمارش مجدد آرای مرحله دوم انتخابات داخلی مجلس، میر‌رحمان رحمانی را برنده اعلام کرد، اما کمال‌ناصر اصولی، رقیب انتخاباتی آقای رحمانی و شماری از نمایندگان مجلس این فیصله رییس موقت را نپذیرفتند.
این انتخابات یکی از پرچالش‌ترین و مزخرف‌ترین روندهایی بود که واکنش‌ تند چهره‌های سیاسی و مردم افغانستان را به همراه داشت. از فحش‌های رکیک ناموسی تا شکستن چوکی‌ها و میز ریاست از مواردی بود که در خانه ملت توسط نمایندگان انجام شد.
در حالیکه زورگیری‌ها و رفتار‌های نامناسب نمایندگان قبلی، دیواری را در بین آن‌ها و مردم افغانستان ایجاد کرده بود و نمایندگان جایگاه خود را در بین شهروندان از دست داده بودند، تنش‌های اخیر و افتضاح هایی که در مجلس رونما شد و بیشتر رویکرد سیاسی و قومی داشت، دیوار فاصله بین مردم و نمایندگان را بلندتر کرد.
با این حال پس از تنش‌های فزیکی و لفظی، دور دیگر انتخابات رییس مجلس بین میر‌افغان صافی، احمد‌جاوید جیحون و عبدالشکور واقف حکیمی برگزار شد که از بین آن‌ها میر‌افغان صافی و احمد‌جاوید جیحون هریک به ترتیب با کسب ۷۷ و ۷۳ رأی به مرحله دوم این دور راه یافتند و اما عبدالشکور واقف حکیمی با کسب ۳۵ رأی نتوانست به مرحله دوم رقابت‌های داخلی نامزدان مجلس نمایند‌گان راه یابد.
در نخستین مرحله این دور انتخابات، نصاب مجلس از سوی هیئت موقت اداری ۲۳۷ نفر اعلام شد وهر نامزدی که می‌توانست ۱۱۹ رأی به دست بیاورد، به عنوان رییس منتخب مجلس شناخته خواهد شد، اما میر‌افغان صافی و احمد‌جاوید جیحون، دو نامزد ریاست مجلس هر یک به ترتیب ۸۸ و ۷۶ رأی کسب کردند و نتوانستند به کرسی ریاست مجلس دست یابند.
در رأی‌گیری که امروز بین میررحمان رحمانی و خان محمد وردک برگزار شد، سرانجام طلسم کرسی ریاست مجلس نمایندگان شکسته شد و میر رحمان رحمانی با کسب ۱۳۶ رأی توانست به کرسی ریاست این مجلس تکیه بزند.
یکی از موضوعات مهم و برجسته انتخابات امروز هم‌پذیری دو نامزد و آرامش نمایندگان مجلس بود که رنگ دیگری به خانه ملت بخشیده بود.
پارلمان افغانستان که متشکل از مجلس نمایند‌گان و سنا می‌باشد، به عنوان قوه مقننه در ساختار دولت جا دارد که بر اساس ماده‌های ۹۰ تا ۹۲ قانون اساسی کشور، اعضای این دو مجلس مسئولیت تهیه، تعدیل و تصویب قوانین، تجدید نظر در قانون اساسی،‌ تصمیم‌گیری در‌باره مسایل مهم کشور،‌ رأی اعتماد به هیئت دولت از جمله وزیران، استیضاح اعضای کابینه، اطلاع‌رسانی از وضعیت جاری و برآورده ساختن خواست‌های مشروع موکلان را بر دوش دارد.
سید الیاس احمدی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا