آخرین اخبارافغانستانمصاحبه

انجمن نجوم افغانستان:

طی ۳۰ سال اخیر در حوزه آموزش نجوم کار نشده است

مسئولان انجمن نجوم افغانستان در کابل، در گفت‏وشنود با خبرنگار دید، می‎گویند، طی ۳۰ سال اخیر در حوزه آموزش نجوم در افغانستان، کاری صورت نگرفته است و از وزارت معارف کشور می‌خواهد تا در این زمینه طرحی عملی داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، یونس بخشی، رییس انجمن نجوم افغانستان می‎گوید که این انجمن از سال ۲۰۰۹ بدین‎سو در حوزه اختر‎شناسی و آموزش نجوم در افغانستان کار و فعالیت دارد و این انجمن نخستین مرکز اخترشناسی و کیهان‎شناسی در کشور است.
به گفته آقای بخشی، انجمن نجوم، عضویت یک مرکز نجومی را که در امریکا فعالیت می‎کند، دارد.
دست‌اندرکاران انجمن نجوم، از مدت‎ها قبل با یک افلاک‌نمای سیار به لیسه‎های عالی در شهر کابل می‌روند تا نمایش و آموزش نجومی را برای دانش‌آموزان برگزار کنند و این روند مورد استقبال گرم دانش‌آموزان مکاتب نیز قرار گرفته است.
انجمن نجوم افغانستان، به تازه‎گی ۶ هزار جلد کتاب را زیر عنوان «اختر شناسی» به دو زبان فارسی و پشتو چاپ و منتشر کرده است که برای مکاتب خصوصی و دولتی در ولایت‎های کابل، بلخ و چند ولایت دیگر توزیع خواهد شد.
به گفته مسئولان انجمن نجوم، در كنار ۶ هزار جلد کتاب معلوماتی، اولين برگه نجومي شامل ١٢ ماه در تقويم خورشيدي را با شرح افسانه و واقعيت‎های علمی آن چاپ کرده است که برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی مکاتب توزیع می‎کنند.
پیش از این، انجمن نجوم، نجوم مقدماتی را به تیراژ ۲ هزار جلد چاپ و منتشر کرده است که در برخی از ولایت‎ها از جمله غزنی، بلخ و کابل پخش شده است.
رییس این انجمن به دید می‎گوید که «اختر شناسی» بخشی از علم فزیک است و فزیک یکی از مضامین مهم آموزشی در مکاتب کشور است، از این‌رو کتاب اخترشناسی که تازه از سوی انجمن نجوم افغانستان منتشر شده است، می‌تواند دانش‌آموزان مکاتب را در فهم جهان هستی کمک کند.
هرچند انجمن نجوم فعالیت‎های پیگیر و مستمر دارد، ولی تازه تاسیس بودن آن و همچنان نبود وسایل مورد نیاز و عدم حمایت آن از سوی حکومت باعث شده که مشکلات زیادی در برابر آن قرار بگیرد.
این انجمن از سال ۲۰۰۹ تاسیس شده، ولی تاکنون از سوی حکومت هیچ نوع کمک به آن صورت نگرفته است.
گفتنی است که جنگ‎ها داخلی و رکود اقتصادی از دلایل اصلی شکل نگرفتن نهادهای علمی همانند انجمن نجوم در افغانستان بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا