آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

ظرفیت بلندی برای بزرگ تر شدن داشت

امیدوارم آن‌هایی که خود را رهروان طریق سیاسی مار شال فهیم می‌دانند، با شناخت دقیق از سجایا و رفتار آن عیار مرد سیاست پیشه و سایر بزرگان و رفتگان ما، ویژگی‌های شخصیتی ایشان را سر مشق مسیر حرکت خویش قرار بدهند.

او از حیث شخصیتی متعالی‌تر و متفاوت‌تر از دیگران بود. تعالی و تفاوت شخصیت او در ظرفیت و وسعت نظرش نهفته بود. او تنگ نظر، کم حوصله، سخت‌گیر و خشک شخصیت نبود.
متین، بردبار، دوراندیش و به غایت خیرخواه بود و از حیث کرامت و سخاوت هیچ‌کس به او رسیده نمی‌توانست. او پول و مال را برای بخشیدن به دیگران ارزش می‌داد.
ما در دوره‌های مختلف حیات خویش با آدم‌های بسیاری برخورده‌ایم که هریک به نوعی در پی رسیدن به کمال و بزرگی بوده‌اند.
بزرگی و کمال قبل از آن که به سعی و تلاش بستگی داشته باشد، نیازمند وجود ظرفیت فطری و طبیعی در انسان‌ها می‌باشد که از حیث ظرفیت طبیعی، مارشال فهیم نسبت به بسیاری از بزرگان یک سر و گردن بالا‌تر بود.
بزرگی همه‌اش داشتن و یا رسیدن به یک مقام حکومتی و یا ریاست قومی و حزبی نیست، چون بسیاری از آدم‌ها هستند که به صورت چانسی و تصادفی هم به موقعیت‌هایی دست پیداکرده‌اند و یا به نسبت تعلقات و روابط شان با دستگاه قدرت. اما کمترند آن‌هایی که پوتانسیل درونی شان مناسب رسیدن به بزرگی و مقام باشد.
امروز، وقتی به آدم‌هایی نگاه می‌کنم که با تقلید از «پکول مسعود» و «سگرت چه گوارا» مقلدانه اکت و ادای مبارزه و بزرگی می‌کنند و یا از نام جهاد، مقاومت، دمکراسی، جامعه مدنی، ادبیات، سیاست وغیره به خود شخصیت کاذب می‌تراشند، خنده‌ام می‌گیرد.
باید به تعبیر علامه اقبال «چیزکی» وجود داشته باشد تا چیزی نمایان شود.
بهر صورت و در یک کلام، مارشال فهیم آنچه که می‌نمود، بود. یک مومنِ مجاهد و سیاست‌مدار همسو با منافع ملی افغانستان.
تمام رتبه و القابی که در دوره حیات و فعالیت خود گرفت، شایسته‌اش بود.
امیدوارم آن‌هایی که خود را رهروان طریق سیاسی مار شال فهیم می‌دانند، با شناخت دقیق از سجایا و رفتار آن عیار مرد سیاست پیشه و سایر بزرگان و رفتگان ما، ویژگی‌های شخصیتی ایشان را سر مشق مسیر حرکت خویش قرار بدهند و به شعار محض پیروی از ایشان، خود و دیگران را فریب ندهند.

نویسنده

برنا صالحی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا