آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ظهور دوباره القاعده در افغانستان

کاهش شمار مشاوران امریکایی برای نیروهای امنیتی افغانستان این فشارها را از بین برد و به القاعده اجازه داد تا کمپ‌های آموزشی خود را در افغانستان دوباره استقرار دهد.

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
گزارش اخیر سازمان ملل متحد تأیید می‌کند که القاعده قوی‌تر می‌شود و عملاً با طالبان در طرح‌ریزی حملات همکاری می‌کند، در حالی که منتظر خروج امریکا از افغانستان است. این گروه اسلام‌گرا در گوشه‌های افغانستان، یمن و سومالیا فعالیت دارد و می‌خواهد دوباره قدرت خود را استحکام بخشد.
افغانستان به زودی مکانی خواهد بود که این گروه، شوروی و ایالات متحده را شکست می‌دهد. القاعده هرگز تصور نمی‌کرد که از نظر نظامی پیروز می‌شود. اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده خروج امریکا را پیش بینی کرده بود.
ده سال پیش، او گفته بود: «آیا امریکا می‌تواند به جنگ با ما برای چندین دهه ادامه دهد؟» پاسخ، ظاهراً برای یک دهه دیگر بود. ایالات متحده خروج نظامیان خود را از افغانستان حتی فراتر از شرایط توافق صلح با طالبان تسریع بخشیده و باعث شده اکنون مذاکرات مربوط به خروج ناتو تسریع شود.
در طول جنگ افغانستان، نیروهای امریکایی بر مبارزه با القاعده، طالبان و اخیراً با داعش متمرکز شده است. عقب‌نشینی امریکا منجر به از بین رفتن «بستر حیاتی» مورد نیاز از سوی ایالات متحده برای اعزام توانایی‌های بی‌نظیر در برابر این دشمنان خواهد شد.
فشار ضدتروریزم برای تضعیف توانایی القاعده در هدایت حملات تروریستی از افغانستان کار کرد. حملات هواپیماهای بدون سرنشین – و حملات گهگاه – امریکا برای از بین بردن رهبران ارشد القاعده در افغانستان، عملیات‌های این گروه را مختل کرد در حالی که الزامات امنیتی باعث کند شدن ارتباطات این گروه شد.
کاهش شمار مشاوران امریکایی برای نیروهای امنیتی افغانستان این فشارها را از بین برد و به القاعده اجازه داد تا کمپ‌های آموزشی خود را در افغانستان دوباره اسقرار دهد. غیرمنطقی است باور کنیم طالبان که به همان ایدئولوژی القاعده پایبند‌ هستند، بر این شبکه فشار آورند؛ وقتی رهبران آن مشاورین در روند صلح بوده‌اند. القاعده سال‌ها دقیقاً برای همین عقب‌نشینی آمادگی می‌گرفت.
شناسایی تهدید آینده القاعده بدین معنی نیست که ایالات متحده باید دوباره مبارزه با تروریزم را بر همه چیز اولویت دهد. این اشتباه خواهد بود. در عوض، رویکرد هوشمندانه ایالات متحده با نفوذ چین و روسیه در افریقا، خاورمیانه و آسیای جنوبی به طور همزمان باید با تهدید تروریزم مقابله کند.

نویسنده

کترین زیمرمن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا