آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاستفرهنگ عامه

رئیس‌جمهور غنی:

عاشورا، مکتب وحدت و اتفاق است/ امنیت مراسم عاشورا در اولویت قرار دارد

رئیس‌جمهور محمد اشرف غنی در نشستی با علما، ضمن این که عاشورا و ایام محرم را مکتب وحدت اسلامی و حسن اتفاق خواند، بر تدابیر امنیتی جدید برای برگزاری امن این مراسم تاکید کرد.

به نقل از ارگ، در این نشست که در ارگ انجام شد، معاون دوم رئیس‌جمهور، مشاور امنیت ملی، مسئولان نهادهای امنیتی و دفاعی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، اعضای شورای علمای تشیع و شماری از علمای اهل سنت نیز حضور داشتند.
استاد اکبری عضو شورای علمای اهل تشیع و شورای تنظیم امور دینی گفت که به اساس پیشنهاد شورای علما، شورای عالی تنظیم امور دینی تاسیس شد تا در همکاری با سایر نهادها، مراسم عاشورای حسینی را در فضای امن و آرامش برگزار نماید.
وی افزود که مراسم عاشورا باید به گونه‌ای برگزار شود که در جهت تحکیم پایه‌های اخوت اسلامی و وحدت ملی ممد واقع گردد.
اکبری گفت که شورای تنظیم امور دینی، جلسات مختلف را برگزار کرده و پس از مفاهمه، سفارشات خویش را تحت عنوان «منشور عاشورایی» ترتیب و توزیع نموده است. وی اضافه کرد که اتخاذ تدابیر امنیتی مراسم عاشورا در اولویت قرار دارد و بنابر هدایت رئیس‌جمهور به نهادهای امنیتی و دفاعی و با همکاری مردم، مراسم متذکره در فضای امن برگزار خواهد شد.
جنرال عبدالصبور قانع معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله صحبت کرده، گفت که طی ده روز گذشته پنج مجلس با کمیسیون عالی هماهنگی مراسم امور دینی داشتیم و نظریات و پیشنهادات آنان را شامل پلان امنیتی ساختیم.
وی افزود که پلان امنیتی مراسم دهۀ محرم و عاشورا منظور شده و رسماً به نهادهای مربوطه در مرکز و ولایات فرستاده شده است.
در همین حال، رئیس‌جمهور غنی گفت که محرم فرصت بزرگی است که مسلمانان در آن تجدید عهد می‌کنند و تجلیل از مراسم کربلا در دل هر مسلمان دوامدار است.
وی افزود: عاشورا فرصتی برای تحکیم وحدت ملی، اخوت اسلامی، فرهنگ همدیگر پذیری و حسن اتفاق می‌باشد. امام حسین(رض) برای اصلاح، پرچم بلند کرده بود و ضرورت اصلاح در جوامع اسلامی دوامدار می‌باشد.
رئیس‌جمهور گفت که احساسات ما باید در چوکات عقل و شریعت بیاید و جوانان باید این را درک کنند که تمام مردم ما در روز عاشورا عزادار هستند.
رئیس‌جمهور غنی، همکاری مردم در تامین امنیت را مهم خوانده، گفت که نارسایی‌ها به گونه واضح بررسی شود و همکاری دوجانبه باید صورت گیرد. وی افزود که کار کمیسیون عالی هماهنگی مراسم امور دینی ده روزه نیست، بلکه ۱۲ ماهه می‌باشد.
وی تصریح کرد که بالای پیشنهادات تان مشاور امنیت ملی و مسئولان سکتور امنیتی بحث کرده اند و باید عملی شود و برای تمام ارگان‌های امنیتی تامین امنیت مراسم عاشورا در اولویت قرار دارد و باید مرکز سوق و قومانده فعال باشد.
رئیس‌جمهور همچنان از قربانی‌های دوامدار نیروهای امنیتی و دفاعی یادآوری کرد و برای شهدا بهشت برین آرزو نمود. وی تاکید کرد که عیادت از مجروحان نهادهای امنیتی و توجه به خانواده‌های شهدا باید به یک رسم تبدیل گردد.
رئیس‌جمهور محمد اشرف غنی گفت که در این شرایط حسن همبستگی، درد مشترک و رسیدگی به فقرا از موضوعات مهم می باشد و رسالت حضرت زینب (رض) در تاریخ ثبت است و باید به نقش سازندۀ زنان در این مراسم تاکید صورت گیرد.
وی تصریح کرد که احساسات جوانان ما باید جهت داده شود و امروز افغانستان نمونۀ همزیستی دو مذهب بزرگ اسلامی می‌باشد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد که امسال یکی از اهداف مهم ما این است که فاصله میان مسجد و مکتب و فاصله بین مدرسه و دانشگاه را از بین ببریم، این یک شعار نیست، بلکه یک هدف واضح می‌باشد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا