آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

عاشورا؛ از اتفاق مذهبی تا مبارزات ضد استبدادی


قیام عاشورا درس دین‌باوری، ایثار، شجاعت، شهامت، جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهی از منکر و روحیه ستیزه‌جویی، پرخاش‌گری و جسارت در مقابل حکام جور را در مسلمانان ایجاد کرد و پیروان مکتب اهل بیت را به عنوان سرسخت ترین حامیان دین پیامبر، معرفی کرد.
مبارزان و رهبرانی که از امام حسین و قیام او پیروی می‌کردند، در تاریخ جنبش‌های حرکت‌آفرین خود، صحنه‌های اعجاب انگیزی از رشادت، شجاعت، فداکاری و ایثار خلق کردند و هرگز بیم وترسی از قدرت‌های حاکم به دل راه ندادند و در برابر هیچ حکومت استبدادی ظالم و سخت گیری، تسلیم نشدند و در مقابل موج‌های سهمگین و طوفان‌های بنیان‌کن، با گذشتن از گذرگاه شهادت، همواره قد برافراشته بودند.
بهایی که این مبارزان راه آزادی و آزادگی در تداوم خط سرخ انقلاب حسینی، در طول تاریخ برای برافراشته نگاه داشتن این پرچم پرافتخار داده اند، فراوان و بی‌نظیر بوده است. در هر زمانی، مبارزی سخت کوش از تباری حسینی این پرچم را بر دوش داشته است.
سرانجام، قبر حسین بن علی و دیگر شهدای کربلا، میعادگاه عاشقان خدا و راهیان راه اهل بیت و مبارزان ضد استبدادی و استعماری گردید و حتّی بیشتر قیام‌هایی که در دوره بنی امیه و بنی عباس رخ داد، تحت عنوان شعار «یا لثارات الحسین» انجام گرفت.
نقشه قیام و پیمان برای آن، بر مزار شهید منعقد می‌شد و آن مزار مقدس، پایگاه مبارزان ضد ستم و کعبه الهام آنان و میعادگاهشان برای مبارزه با ظالمان و حاکمان مستبد بود.
سید اسحاق شجاعی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا