آخرین اخباراجتماعافغانستانفرهنگ عامه

عاشورا؛ فرصتی برای وحدت و خودسازی

عاشورا فرصتی برای خودشناسی، آزادی و خودسازی است که انسان بداند برای چه و چگونه زندگی ‌کند و چه باید انجام دهد. عاشورا پیام ایثار، فداکاری و آزادی از زیر یوغ استبداد می‌باشد.

سال ۶۱ هجری واقعه‌ای در تاریخ جهان به‌وقوع پیوست که حامل پیام برادری، امر به معروف، نهی از منکر، ایثار، فداکاری و ستیز با جهل و نادانی بود. این واقعه‌ تاریخی «عاشورا» بود که امام حسین (ع) برای احیای دین اسلام و اصلاح امت جدش رسول‌الله (ص) قیام کرد.
این نهضت درست زمانی به‌وقوع پیوست که اسلام زیر یوغ ستمگران و ظالمانی چون یزید و امثال وی قرار گرفته بود و ظالمانی چون یزید با نقاب اسلام، انحرافات و منکرات را ترویج می‌کرد، ولی با قیام حسین (ع) اسلام بیمه شد و جهانگیر گردید.
عاشورا نماد وحدت، اخوت، عشق، فداکاری و ایثار است که امت خوابیده را از تنگنای ظلمت و ذلت رهانید و به‌سوی ساحل نجات سوق داد.
اکنون که صدها سال از آن قیام تاریخی می‌گذرد، در اکثر ممالک اسلامی از عاشورا و قیام حسین و یاران فداکارش بزرگداشت می‌شود و حتی غیرمسلمانان و پیروان ادیان دیگر نیز حسین را نماد ایثار و فداکاری می‌خوانند و قیام آنحضرت را انسان‌ساز و احیاگر دین اسلام می‌دانند.
یکی از فرهنگ‌های ناپسند و وحشت‌زا که در ایام عاشورا از سوی تعدادی ناآگاه تبلیغ و ترویج می‌شود، مراسم تیغ‌زنی است، در حالی که اکثر علمای بزرگ و مراجع تقلید این عمل را دور از مرام حسین و قیام عاشورا می‌خوانند و بارها فتوای حرام بودن آن را صادر کرده‌اند.
عاشورا فرصتی برای خودشناسی، آزادی و خودسازی است که انسان بداند برای چه و چگونه زندگی ‌کند و چه باید انجام دهد. عاشورا پیام ایثار، فداکاری و آزادی از زیر یوغ استبداد می‌باشد. پس چگونه است که ما خود را مسلمان و پیرو خط فکری امام حسین (ع) می‌دانیم، اما در عمل خلاف جهت روان هستیم. مطمئناً تعداد معدودی از علمایی که فتوای تیغ‌زنی را صادر می‌کنند یا کم‌سواد هستند و یا هم بی‌سواد که با احساسات و عواطف مردم مسلمان افغانستان بازی می‌کنند.
روز گذشته که مصادف با هفتم محرم بود، یکبار دیگر صدها تن از جوانان بر اساس نظریه غیرمنطقی شماری از علما در جاده‌ها و مساجد تیغ زدند و مجدداً چهره خشنی را انعکاس دادند، در حالی که این عملکرد، شیفتگان اسلام را روگردان کرده و چهره خشنی از دین اسلام را جلوه‌گر می‌شود.
این فرهنگ بدون شک در روز دهم محرم (عاشورا) تکرار خواهد شد و بازهم صدها تن از به‌ظاهر شیفتگان حسین (ع) خون خود را بر زمین خواهند ریخت. امام حسین (ع) عزت را جاگزین ذلت کرد و به فرهنگ جهالت نقطه پایان گذاشت، پس رهروان حقیقی آن حضرت نباید احیاگر فرهنگ جهالت باشند.
در کشوری که روزانه صدها تن از فرزندان دلیر این مرز و بوم در خطوط مقدم نبرد با دشمنان و تروریستان زخمی می‌شوند و حملات انتحاری و انفجاری که صدها تن را مجروح می‌سازد، نیاز شدید به اهدای خون است و چه زیبا خواهد بود که اهدای خون به نیازمندان را جاگزین جهالتی کنیم که هیچ منطقی آن را نمی‌پذیرد.
با این حال علمای دین و مراجع عظام باید جلو این فرهنگ را بگیرند و نگذارند تعدادی که علمیت کافی از دین و قیام عاشورا ندارند، از دین استفاده ابزاری نمایند و جهالت را ترویج کنند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا